eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Po co mi w firmie serwis WWW? Kiedy ma sens?

Po co mi w firmie serwis WWW? Kiedy ma sens?

2003-08-08 07:37

W Kwietniu 2003 IPSOS przeprowadził badania internautów w Polsce. Jedna czwarta Polaków korzysta z internetu. Są to przede wszystkim ludzie młodzi, z wyższym i średnim wykształceniem, mieszkańcy dużych miast. Niemal wszyscy internauci przeglądają strony internetowe, większość korzysta z poczty elektronicznej. Najbardziej znane portale to Onet, Wirtualna Polska i Interia. Blisko trzy czwarte Polaków w ogóle nie łączy się z internetem.
Codziennie lub prawie codziennie łączy się z internetem 7 procent Polaków, co w grupie internautów, tj. osób, które łączą się z internetem chociażby od czasu do czasu, stanowi 27 procent.

Zdecydowana większość internautów, bo 78 procent, korzysta z sieci przynajmniej raz w tygodniu.

Raport o tym kto i jaki ma dostęp do sieci Internet to doskonałe uzupełnienie projektu zawartości firmowej strony WWW, określenie jej celu i głównego adresata.

Dość często popełnianym błędem, nawet przez niektóre firmy oferujące wykonanie serwisu WWW, jest tworzenie go w zupełnym oderwaniu od realiów. Obietnice w stylu: "Internet to nowe medium o nieograniczonym zasięgu" są tyleż kwieciste co kłamliwe.

Kim jest nasza grupa docelowa

Codziennie lub prawie codziennie "siedzi w sieci" 7% Polaków (27% wszystkich internautów). Dla 92% internautów sieci to przeglądanie stron WWW (drugi rezultat to korzystanie z poczty: 66%). W domu z sieci korzysta 42% a w pracy tylko 28% ale pamiętajmy, że gro internautów to osoby uczące się i niepracujące. U rodziny, znajomych, w szkole, uczelni, kawiarenkach internetowych z sieci korzysta 87% (wyniki nie sumują się do 100%). Jeśli do tego przyłożymy liczbę 73% internautów korzystających z sieci 2-3 razy w tygodniu i rzadziej to otrzymamy dwie główne grupy odbiorców treści stron WWW:
- Internauci mający regularny, codzienny dostęp do sieci w pracy i w domu: ok. 10% Polaków (ok. 1/3 Internautów)
- Internauci mający nieregularny dostęp do sieci, często nie mają sieci w domu: ok. 90% Polaków (2/3 internautów)

Pierwsza grupa to np. podstawowa grupa docelowa banków internetowych i innych usług on-line. Oczywiście szacunki te to pewne zaokrąglenia ale nie tyle ważne są liczby co sam fakt rozwarstwienia na dwie główne grupy różniące się wielkością ok. dwukrotnie.

Konsekwencją są dwie główne grupy typów stron WWW o potencjalnie masowym charakterze:
- strony firm oferujących usługi on-line, strony oferujące płatne serwisy informacyjne, strony z programami lojalnościowymi itp. mogą dotrzeć do ok. 1/3 internautów czyli nieco ponad 3,5mln Polaków
- strony których celem jest prezentacja informacji o firmie, jej oferty, budowanie i utrwalanie wizerunku, wszelkie strony hobbystyczne itp. mogą dotrzeć do ok. 2/3 internautów czyli prawie 8mnl. Polaków.

Drugi ważny wniosek: kampania promocyjna oparta tylko o sieć Internet ma sens jeśli dotyczy jakiejś funkcjonalności dostępnej tylko w sieci. W każdym innym przypadku Internet powinien być koniecznym ale nie jedynym medium reklamowym.

Osobną kwestią są serwisy B2B czyli strony internatowe ułatwiające np. kontakty z kontrahentami ale w takich przypadkach uważam za konieczne przebadanie własnych kontrahentów by poznać liczbę tych którzy mają stały dostęp do sieci. Może się np. okazać, że projekt serwisu internetowego, którego głównym celem jest zacieśnienie relacji z kontrahentami do uczynienia go opłacalnym będzie wymagał zaoferowania kontrahentom pokrycia kosztów dostępu do Internetu. Ale to już osobny temat. Ważne jest by serwis do czegoś służył i żeby możliwe było wskazanie korzyści i ich zmierzenie. Bez tego projekt jest pozbawiony możliwości oceny skuteczności i zasadności stworzenia.

oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting IT-Consulting

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: