Polskie sklepy internetowe działają za granicą. Gdzie i co sprzedają?
2022-11-13 00:20
Polskie sklepy internetowe działają za granicą © pixabay.com
Przeczytaj także: Sprzedaż e-commerce ruszyła za granicę. Skąd ten pęd?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Gdzie najczęściej trafiają produkty oferowane przez polskich e-sprzedawców?
- Co sprzedaje się najlepiej?
- Które sklepy działające w modelu cross-border zanotowały największy przyrost liczby transakcji w 2022 roku?
Handel transgraniczny to kierunek, który e-commerce zaczęło obierać już kilka lat temu. Wpływ na to miały zarówno powszechna cyfryzacja, jak i dążenie Unii Europejskiej do znoszenia barier w międzynarodowym handlu.
Jak wynika z badania wykonanego przez IdoSell, w ciągu ostatnich lat (pod uwagę zostały wzięte trzy kwartały każdego roku), polskie sklepy sprzedawały najwięcej na rynku niemieckim. W 2019 roku GMV (Gross Merchandise Value, czyli wartość złożonych zamówień) sklepów sprzedających za zachodnią granicę wynosiło ponad 96 mln zł, rok później 171 mln zł, w 2021 278 mln zł, a już w 2022 r. (r/r) ponad 304 mln zł. Kolejnym rynkiem, na którym chętnie i dużo sprzedają sklepy IdoSell są Czechy (w 2019 GMV na poziomie 40 mln zł, w 2020 51 mln zł, w 2021 134 mln zł, w 2022 ponad 131 mln zł).
Ciekawa zmiana zaszła na ostatnim miejscu podium. W 2019 i 2020 roku była tam Wielka Brytania (30 i 60 mln zł GMV) tymczasem w 2021 i 2022 roku należało już ono do Francji (ponad 63 mln zł GMV w 2021 i 2022, w 2019 było to zaledwie 23 mln zł).
fot. mat. prasowe
GMV sklepów sprzedających do Niemiec
Rynek niemiecki jest eksploatowany przez Polaków, ponieważ rodzime sklepy są w stanie sprostać wysokim wymaganiom klientów zza zachodniej granicy, a do tego mogą spełnić warunki szybkiej dostawy. Jeśli chodzi o Czechy, to jest to rynek niewielki, ale nie ma tam dominującej platformy marketplace. Z kolei Francja już od jakiegoś czasu odnotowuje spore wzrosty e-commerce – mówi Sara Dzierżawska, brand manager z IdoSell.
Tuż za podium znalazły się takie kraje jak: Rumunia (GMV w: 2019 ponad 17 mln zł, 2020 ponad 34 mln zł, 2021 ponad 52 mln zł, 2022 ponad 67 mln zł), Słowacja (GMV w: 2019 ponad 18 mln zł, 2020 ponad 27 mln zł, prawie 53 mln zł, 2022 ponad 62 mln zł), Węgry (GMV w: 2019 ponad 14 mln zł, 2020 ponad 22 mln zł, 2021 ponad 36 mln zł, 2022 ponad 52 mln zł), Włochy (GMV w: 2019 ponad 11 mln zł, 2020 ponad 28 mln zł, 2021 ponad 45 mln zł, 2022 ponad 48 mln zł), Litwa (GMV w: 2019 ponad 8 mln zł, 2020 ponad 12 mln zł, 2021 ponad 32 mln zł, 2022 ponad 40 mln zł), Holandia (GMV w: 2019 ponad 8 mln zł, 2020 ponad 17 mln zł, ponad 27 mln zł, 2022 ponad 36 mln zł).
fot. mat. prasowe
GMV sklepów sprzedających za granicę 2019
fot. mat. prasowe
GMV sklepów sprzedających za granicę 2020
fot. mat. prasowe
GMV sklepów sprzedających za granicę 2021
fot. mat. prasowe
GMV sklepów sprzedających za granicę 2022
A co sprzedaje się najlepiej? Za granicą znakomicie radzą sobie te sklepy IdoSell, które oferują odzież i obuwie, meble i dodatki do domów oraz artykuły dla zwierząt.
W teorii sprzedaż cross-border najłatwiej jest zacząć przez marketplace. Na poszczególnych rynkach można skorzystać z Amazon, Cdiscount, Spartoo czy też Ebay. Wielu sprzedawców stawia sobie też pytanie czy (lub kiedy) warto otwierać własny e-sklep dla danego kraju.
Idąc za danymi IdoSell widzimy, że w przypadku rynku niemieckiego, wartość zamówień z marketplace i sklepów internetowych rozkłada się mniej więcej po równo, sprzedaż na Amazonie to jednak dominujący trend polskiego handlu cross-border. Przy sprzedaży z Polski do Wielkiej Brytanii i Francji marketplace ma już mniejszy udział, tam własny sklep ma przewagę – wymienia Sara Dzierżawska.
Warto podkreślić, że udział sprzedaży przez e-sklep stopniowo rośnie. Polscy merchanci coraz śmielej budują swoje marki za granicą. W okresie od stycznia do września 2019 roku sprzedaż cross-border przez serwisy wynosiła 23 proc. z kolei w sklepach internetowych 60 proc. Rok później stosunek ten plasował się w proporcjach 21 do 61 proc. W 2021 roku udział sklepów wynosił już 66 proc. a serwisów sprzedażowych 18 proc. W analogicznym okresie 2022 roku udział marketplace to zaledwie 14 proc. a sklepów 66 proc.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Cross-border: jak nam idzie sprzedaż internetowa za granicę?
-
4 warunki, aby cross-border był zgodny z prawem
-
E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
-
E-commerce powoli hamuje
-
E-handel w Polsce czekają zmiany
-
Handel e-commerce w USA X 2008
-
Polskie sklepy internetowe 2007
-
Co czeka e-commerce w 2023 roku?
-
Black Friday i co jeszcze napędzi e-commerce w IV kwartale?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)