eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firm › Jak być eko w pracy?

Jak być eko w pracy?

2023-02-16 20:01

Jak być eko w pracy?

Jak być eko w pracy? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Artykuł sponsorowany

Coraz więcej osób zwraca uwagę na ekologiczność swoich wyborów konsumpcyjnych. Wielorazowe woreczki na pieczywo, warzywa czy owoce to powoli standard w zwyczajach zakupowych klientów sklepów, po ulicach mkną samochody elektryczne, rośnie też zainteresowanie OZE. Specjaliści od less i zero waste zyskują w social mediach coraz więcej obserwujących, rośnie też grupa osób, które zastanawiają się, co jeszcze mogą zrobić, by pomóc planecie? Bardzo dobrym krokiem jest pójście w ich ślady i edukowanie: swoich znajomych, rodzinę, współpracowników. Ten ostatni temat może wydawać się najtrudniejszy; na czym może polegać ekologia w przedsiębiorstwie? Mamy kilka pomysłów na to, co mogą zrobić i szefowie, i zatrudnieni!

1. Zamień wodę z plastikowych kubków lub butelek na dyspenser


Bez względu na to, czy zarządzasz zespołem, czy jesteś jego częścią, zwróć uwagę na to, jak często Twoi koledzy i koleżanki podchodzą do dystrybutora z wodą zamkniętą w dużym plastikowym baniaku. Jak wysoka jest górka ułożona z jednorazowych plastikowych kubeczków w ciągu jednej zmiany? A może w waszej kuchni czy na salach szkoleniowych stoją zgrzewki plastikowych butelek z wodą? Dostęp do darmowej wody dla wszystkich w firmie to oczywiście doskonały pomysł, można jednak podejść do niego bardziej ekologicznie i ekonomicznie. Zamiast plastikowych kubków lub zgrzewek butelek, zasugeruj wprowadzenie do waszej firmy dyspensera wody.

Urządzenia takie jak dyspenser wody BRITA są podłączane bezpośrednio do instalacji wodnej, czyli pobierają wodę kranową. Filtrują ją i uszlachetniają, np. poprzez ochłodzenie, podgrzanie czy dodanie bąbelków. Każdy pracownik nalewa sobie do swojego (lub firmowego) szklanego kubka czy bidonu ulubioną wodę – bez generowania stosu śmieci.

fot. mat. prasowe

Zamień wodę z plastikowych kubków lub butelek na dyspenser

Urządzenia takie jak dyspenser wody BRITA są podłączane bezpośrednio do instalacji wodnej, czyli pobierają wodę kranową. Filtrują ją i uszlachetniają, np. poprzez ochłodzenie, podgrzanie czy dodanie bąbelków. Każdy pracownik nalewa sobie do swojego (lub firmowego) szklanego kubka czy bidonu ulubioną wodę - bez generowania stosu śmieci.


2. Wymień żarówki na LED-owe


Oświetlenie wielu firm wciąż bazuje na tradycyjnych żarówkach jarzeniowych. Są niedrogie, jednak pobierają sporo prądu, co przekłada się na wysoki rachunek za prąd i mało ekologiczne podejście. Jarzeniówki trzeba dość często zmieniać, a wyrzucona stanowi zagrożenie dla gleby, wody, powietrza oraz ludzi i zwierząt. Wszystko to dlatego, że jedna taka żarówka zawiera nawet do 4 mg rtęci, czyli bardzo szkodliwego pierwiastka.

Dużo bezpieczniejszą, bardziej ekologiczną i ekonomiczną alternatywą są żarówki LED-owe. Świecą zdecydowanie dłużej – żywotność klasycznych żarówek to około 1000 godzin, natomiast LED-owych około 15 000 h. Co więcej, żarówki LED pobierają o ok. 80% mniej energii, a także nie zawierają rtęci, stanowią zatem spory krok w stronę ekologii w przedsiębiorstwie.

3. Pamiętaj o prawidłowej segregacji śmieci – również elektrośmieci!


Przez długi czas firmy w Polsce nie były zobligowane do segregacji śmieci. Wielu pracowników jest zatem przyzwyczajonych do wrzucania wszystkich odpadów do jednego kubła, zwykle tego stojącego w kuchni czy pokoju socjalnym. Przeprowadź dla swojego zespołu szkolenie na temat tego, jak ważna jest prawidłowa segregacja – w tym również elektrośmieci. Przedsiębiorca jest prawnie zobowiązany do przestrzegania ogólnopolskich norm w zakresie segregacji (tzw. prawo śmieciowe), ale to również obowiązek moralny.

Im więcej śmieci przejdzie prawidłową segregację, tym więcej „otrzyma” możliwość przejścia procesu recyklingu. Zamiast zalegać na składowiskach i rozkładać się przez setki lat, przydadzą się podczas przetwórstwa i zmniejszą poziom wytwarzania kolejnych opakowań od zera. Co więcej, prawidłowo wyrzucane elektrośmieci przestają stanowić zagrożenie dla środowiska. Zawierają takie szkodliwe substancje, jak rtęć, azbest czy freon, które wymagają specjalistycznego podejścia do utylizacji. Odpowiednia segregacja śmieci to podstawa ekologii w przedsiębiorstwie!

4. Dobra wspólne kupuj w dużych opakowaniach


Ogromnym krokiem w stronę ekologii w przedsiębiorstwie jest również maksymalne ograniczenie liczby odpadów. Można do niego dążyć nie tylko poprzez rezygnację z plastikowych butelek i jednorazowych kubków na wodę pitną, ale również przez postawienie na jak największe opakowania produktów, z których korzystają wszyscy. Firmowa kawa, herbata, zestawy długopisów czy papier toaletowy „schodzą” w ogromnych ilościach. Kupowanie mniejszych paczek generuje zatem sporo śmieci, a przy okazji wychodzi niekorzystnie cenowo. Dużo bardziej opłacalne i ekologiczne będzie wybieranie jak największych opakowań tzw. dóbr wspólnych.

5. Postaw na digitalizację firmy


Bardzo ważna pod względem ekologii w przedsiębiorstwie jest również digitalizacja firmowych dokumentów. Zastanów się tylko: ile papieru zużywają w ciągu miesiąca Twoi koledzy i koleżanki? Jak często zmieniacie toner czy tusz w drukarce? Przeniesienie akt pracowniczych, regulaminów, wniosków, wytycznych i innych „papierów” do wersji online pozwoli wam znacznie ograniczyć liczbę odpadów, a także zaoszczędzić sporo pieniędzy i miejsca w firmowym archiwum.

oprac. : materiał partnera

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: