-
Cyberbezpieczeństwo 2020. Rekomendacje dla firm
Firma Cisco prezentuje najnowszą, szóstą już odsłonę opracowania CISO Benchmark Report przedstawiającego największe wyzwania, jakie rysują się obecnie przed specjalistami do spraw cyberbezpieczeństwa. Z odpowiedzi udzielonych przez samych zainteresowanych wynika m.in., że w obecnych realiach efektywne zarządzanie i zabezpieczenie tych środowisk IT ...
-
Sklepy internetowe. Intensywny rozwój i co dalej?
Rozwój e-commerce to właściwie nieustanna wręcz pogoń za rozlicznymi nowościami. Miniony rok upłynął sklepom internetowym na poprawie ich walorów estetycznych, ekspansji sprzedaży w różnych kanałach, ale również na coraz większym zaangażowaniu w jakość obsługi klienta oraz poprawie bezpieczeństwa zakupów. Co jeszcze? Oto, jak ubiegłe 12 miesięcy ...
-
Kłamstwa w CV: czemu właściwie służą?
Kandydaci do pracy nierzadko mijają się z prawdą. Mowa tu przede wszystkim o informacjach, jakie zawierają w swoich życiorysach. Skala tego "procederu" nie jest mała. Niemal każdy z nas zna kogoś, kto skłamał w CV, a co czwarty Polak bez ogródek przyznaje się do ubarwiania rzeczywistości. Po co nam kłamstwa w CV? Skoro 3/4 nieuczciwych kandydatów ...
-
3 mity dotyczące cyberbezpieczeństwa w MŚP
W minionym roku rodzimy sektor MŚP tworzyło blisko 2,1 mln podmiotów, które zatrudniały prawie 10 mln osób. Nie jest zatem żadną przesadą stwierdzenie, że małe i średnie firmy to trzon polskiej gospodarki. Nie inaczej zresztą jest w innych krajach. Wybuch pandemii sprawił, że firmy te musiały zacząć się mierzyć z zupełnie nowymi wyzwaniami, w tym ...
-
Życie w kwarantannie: pora na e-commerce i usługi online
Informacje o pierwszych przypadkach zachorowania na koronawirusa w Polsce sprawiły, że sklepy spożywcze w naszym kraju przeżyły prawdziwy szturm. Gdy już przywykliśmy do izolacji, nasze interesowanie skupiło przede wszystkim na internecie. Zakupy online, streaming video oraz zdalne zajęcia fitness - to niektóre aktywności, które szczególnie ...
-
Czy w Polsce potrzebne są prywatne akademiki?
Koszty zakwaterowania podczas studiów to pokaźna część studenckiego budżetu. W Polsce sięgają 39% miesięcznych wydatków. Dla porównania, na Litwie jest to 28%, ale już we Francji ponad połowa. I wprawdzie zdecydowanie najtańszą opcją w naszym kraju są publiczne akademiki, to jednak skromna dostępność miejsc oraz niski standard sprawiają, że 48% ...
-
GfK: pesymizm polskich konsumentów nieco mniejszy
Kwietniowy lockdown i reperkusje pandemii sprawiły, że w minionym miesiącu nastroje polskich konsumentów osiągnęły historyczne dołki. W maju pesymizm dotyczący przyszłych ocen sytuacji gospodarstwa domowego oraz gospodarki kraju nadal był spory, ale w porównaniu z kwietniem widać było pewną poprawę - wynika z badania zrealizowanego przez GfK. -23 ...
-
Home office na stałe? 3 scenariusze powrotu do biur
Wybuch pandemii wywarł przemożny wpływ na niemal wszystkie dziedziny życia i gospodarki. Zmianom uległa również praca w biurach. Konieczność izolacji i zachowania dystansu społecznego sprawiła, że wszędzie tam, gdzie było to możliwe, pracownicy przenieśli się na home office. Wielu w ten sposób pracuje do dziś. To rodzi pytania o przyszłość ...
-
Deloitte: na odzież i sprzęt sportowy wydajemy 193 euro rocznie
Wprawdzie aktywność fizyczna Polaków rośnie z roku na rok, to i tak dane zaprezentowane właśnie przez Deloitte mogą stanowić niemałe zaskoczenie. Wynika z nich bowiem, że do uprawiania minimum jednej dyscypliny sportowej przyznaje się ponad 76 proc. Polaków. To imponujący wynik, który plasuje nas na czele zestawienia, w którym uwzględnionych ...
-
Pokolenie Lockdown: na czym polega nowy problem rynku pracy?
Pandemia COVID-19 sprawia, że na rynku pracy najbardziej poszkodowane są młode osoby, dopiero na ten rynek wchodzące. Na świecie już 1 na 6 osób poniżej 25 roku życia straciła pracę na skutek kryzysu wywołanego sytuacją ostatnich miesięcy. Dotyczy to także Polski, gdzie prawie jedna trzecia aktywnych zawodowo osób do 24 roku życia pracuje w ...
-
Coface: światowy PKB ze stratą 4,4 proc., upadłości firm w górę o 1/3
Stopniowe znoszenie obostrzeń sprawia, że w większości europejskich krajów odczuwalne staje się pobudzenie aktywności gospodarczej. To dobre wieści, choć poprawa nadchodzi z dwumiesięcznym opóźnieniem względem Chin. Co więcej, nie należy raczej liczyć, że stopniowe odzyskiwanie kondycji pozwoli nam szybko zapomnieć o skutkach, jakie przyniósł za ...
-
GUS: koniunktura konsumencka wyraźnie lepsza, Polacy odetchnęli?
Wybuch pandemii sprawił, że nastroje polskich konsumentów uległy dramatycznemu wręcz załamaniu. Spadki zaczęły się już w lutym, a marzec i kwiecień przyniosły tylko i wyłącznie kontynuację tego trendu. Maj przyniósł jednak delikatne odwrócenie spadkowej tendencji, a w czerwcu - jak poinformował dzisiaj GUS - koniunktura konsumencka znowu się ...
-
Hotelarze kontra pandemia. Jakie działania naprawcze podjąć?
Wybuch pandemii i gospodarczy lockdown sprawiły, że działalność wielu polskich przedsiębiorców zamarła. W tej grupie znaleźli się hotelarze. I wprawdzie ten sektor naszej gospodarki został odmrożony 4 maja, to jednak końca odrabiania strat będziemy wypatrywać jeszcze długo. Jaki wpływ COVID-19 wywarł na hotele? Jakie kroki powinna podjąć branża ...
-
Nowe technologie: polskie firmy wskazują wyzwania i bariery
Transformacja cyfrowa i wdrażanie nowych technologii to jeden z priorytetów współczesnych przedsiębiorstw. Niestety droga do przeobrażenia nie jest usłana różami. Problemem jest często brak wystarczającego kapitału, ale nie brakuje również barier natury prawnej. Firmy narzekają m.in. na często zmieniające się przepisy, przeciągające się procesy ...
-
Reklama display znacznie powiększyła widoczność. To efekt pandemii
Każdego dnia przeciętny internauta napotyka w sieci potężną dawkę reklam. Jednocześnie okazuje się, że część treści publikowanych przez reklamodawców umyka uwadze adresatów. W II kwartale br. widoczność reklamy displayowej w naszym kraju uległa jednak istotnej poprawie, podnosząc się o pokaźne 10 punktów procentowych i zbliżając się tym samym do ...
-
Wybory prezydenckie 2020: głos 16 tys. Polaków bez znaczenia, co poszło nie tak?
Druga tura wyborów prezydenckich już za nami. Mimo niemal rekordowej frekwencji mamy powody do niepokoju. W pierwszej turze prawie 21 tysięcy oddanych głosów zostało unieważnione w wyniku błędów formalnych w procesie głosowania korespondencyjnego. W drugiej niewiele mniej, bo 15,5 tys. Symetria wzięła pod lupę cały proces i sprawdziła co jest ich ...
-
Znajomość języków obcych gwarancją pracy nawet w kryzysie?
Wprawdzie wraz z wybuchem pandemii sytuacja na rynku pracy uległa pogorszeniu, to jednak są pewne umiejętności, które sprawiają, że o bezrobocie nie powinniśmy się martwić. Zdaniem Manpower jest to znajomość języków obcych. Które z nich są dziś najbardziej w cenie? Jak wykorzystać ich potencjał w realiach nowej rzeczywistości? Z tego tekstu ...
-
Czytelnictwo rośnie, a wydawnictwa i księgarnie powiększają długi
W czasie przymusowej izolacji Polacy częściej zaczęli sięgać po książki. To jednak nie wystarczyło, aby poprawić kondycję wydawnictw i księgarń. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy zadłużenie książkowej branży podwyższyło się o blisko 0,9 mln zł, przekraczając u schyłku maja niemal 44,7 mln zł. Co będzie dalej? Jak pisze BIG InfoMonitor, cała nadzieja ...
-
Rynek pracy: jest odbicie, 58% firm prowadzi rekrutację pracowników
Jeszcze przed kilkoma miesiącami w kontekście rynku pracy mówiło się głównie o pozytywach - pikującej stopie bezrobocia, rosnących wynagrodzeniach czy rozszerzaniu oferowanych pracownikom benefitów pozapłacowych. Pandemia sprawiła, że na rynkowe realia zmuszeni zostaliśmy spojrzeć z zupełnie innej perspektywy. Wielu pracodawców zdecydowało się na ...
-
Usługi telekomunikacyjne: nowe przepisy wymagają zmiany umów
Najnowszy projekt Prawa Komunikacji Elektronicznej większość praw przysługujących konsumentom przyznaje także mikro i małym przedsiębiorcom oraz organizacjom pozarządowym. Oznacza to, że dostawcy usług telekomunikacyjnych będą musieli opracować nowe wzory dokumentów i przeformułować swoje oferty, a „mały biznes” potraktować tak, jak abonenta ...
-
Maseczki na twarz! A co sądzą Polacy na temat nakazów i obostrzeń?
"Maseczki na twarz!" - zalecają ostatnio rządzący, choć na przestrzeni czasu ich opinie w tej sprawie ulegały zmianie. Jak do tego nakazu podchodzą Polacy? Z badania zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research wynika, że sprawy traktujemy dość poważnie. Większość Polaków z niechęcią odnosi się do rodaków, którzy ignorują zalecenia zakrywania ...
-
GUS: koniunktura gospodarcza lepsza, ale ciągle pod kreską
Są już najnowsze dane GUS na temat koniunktury gospodarczej w naszym kraju. Wprawdzie w sierpniu notowana jest jej poprawa, to jednocześnie jedyny dodatni wynik notują sekcje informacja i komunikacja oraz działalność finansowa i ubezpieczeniowa. Największy pesymizm towarzyszy podmiotom wyspecjalizowanym w zakwaterowaniu i gastronomii. Z danych ...
-
Wyprawka szkolna. Kupujemy i wybieramy przez internet
To już ostatni dzwonek, aby zająć się zakupem wyprawki szkolnej. Jak do tej kwestii podchodzą Polacy? Z badania zrealizowanego przez Kantar Millward Brown dla Wonga Polska wynika, że przy kompletowaniu wyposażenia dla uczniów polscy rodzice często korzystają z internetu. I nawet jeśli zakupów finalnie dokonują w sklepie stacjonarnym, to i tak ...
-
GUS: w II kw. 2020 potężny spadek PKB i załamanie konsumpcji
W I kwartale br. polski PKB spadł o 2,0%. Niestety wstępne dane za kolejne trzy miesiące są o wiele bardziej dramatyczne - w II kwartale spadek sięgnął 8,2%. Za taki obrót spraw odpowiedzialność bierze przede wszystkim mocno pikująca konsumpcja. Wprawdzie pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem w Polsce odnotowano dopiero 4 marca, to jednak ...
Tematy: PKB, Produkt krajowy brutto -
Jak pandemia wpłynęła na rozliczenia B2B? Nie wszyscy narzekają
Wprawdzie o skutkach koronawirusa w znakomitej większości przypadków mówi się w kontekście negatywnym, to jednak okazuje się, że pandemia miewa swoje jasne strony. Potwierdzeniem tego może być badanie, które cyklicznie realizuje dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor Instytut Keralla Research. Jego najnowsza odsłona dowodzi, że w III kwartale ...
-
Euler Hermes: za wcześnie na stałe odbicie w konsumpcji prywatnej
Wszystkie oczy skierowane są obecnie na europejskich konsumentów, gdyż to prywatna konsumpcja jest kluczem do stwierdzenia formy i szybkości powrotu do normalności po pandemii Covid-19. Niemniej, biorąc pod uwagę brak istotnej poprawy w zakresie konsumpcji prywatnej po gwałtownym spadku wydatków konsumenckich w pierwszym półroczu 2020 roku, który ...
-
Branża IT w pandemii: bez podwyżek i awansów
Wprawdzie branża IT w stosunkowo niewielkim stopniu odczuła negatywne konsekwencje pandemii, to jednak i ona nie uniknęła pewnych zawirowań. Wprawdzie połowa pracowników deklaruje, że w związku z koronawirusem warunki ich zatrudnienia nie uległy zmianie, to jednak równie liczna grupa (42%) mówi o zatrzymaniu podwyżek i awansów - donosi opracowany ...
-
Delegowanie pracowników. Wysyłasz za granicę? Spodziewaj się kontroli
Zmiany w zakresie wynagrodzeń, okresu delegowania oraz wprowadzenie wspólnych ram prawnych dla wszystkich krajów UE. To główne cele, które przyświecały obowiązującej od 4 września br. nowelizacji przepisów dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Okazuje się jednak, że stosowanie lokalnych przepisów obowiązujących w kraju, ...
-
Banki: kłopoty z kredytami nie zaostrzą polityki kredytowej
Wprawdzie pandemia daje się we znaki również sektorowi bankowemu, to jednak banki są na związane z nią zawirowania dość dobrze przygotowane. Od czasów poprzedniego kryzysu zdążyły bowiem poprawić zarówno jakość swoich aktywów, jak i płynność finansową. O 1,7 pp udało się im również zmniejszyć udział kredytów nie pracujących. Te wieści napawają ...
-
Kwarantanna wymusza nowy styl życia. Jak on wygląda?
Wybuch pandemii zatrzymał nas w domach i w dość znaczący sposób zmienił nasz styl życia. I wprawdzie w wakacje sprawy wydawały się normalizować, to jednak dziś mamy drugą falę pandemii, której skala wielokrotnie przewyższa pierwszą. Jeżeli w najbliższych dniach liczba zakażeń nadal będzie tak wysoka jak ostatnio (około 27 tys. zachorowań dziennie ...
-
E-administracja nabrała rozpędu. Jakie bariery rozwoju?
E-administracja już od dłuższego czasu cieszyła się zainteresowaniem polskich petentów. Okazuje się jednak, że prawdziwy wybuch jej popularności nastąpił wraz z wybuchem pandemii. Z badania zrealizowanego dla firmy Nexera przez GfK wynika, że w czerwcu br. sprawy urzędowe online załatwiało już 71% Polaków. Dla porównania, rok wcześniej było to o ...
-
Polskie banki awangardą cyfryzacji. Do poprawy user experience
Wprawdzie funkcjonalności polskiej bankowości elektronicznej plasują ją znacznie powyżej światowej średniej, to nie oznacza to jednocześnie, że we wszystkim jest ona awangardą. Potwierdzeniem tego jest zrealizowane przez Deloitte badanie "Digital Banking Maturity 2020. How banks are responding to digital (r)evolution?". Wynika z niego, że sporo do ...
-
PARP: stopą bezrobocia Polska może się pochwalić?
Wprawdzie trudno jeszcze mówić, że sytuacja polskich pracowników jest tak dobra, jak przed pandemią, to jednocześnie okazuje się, że mówienie o niej wyłącznie w negatywach również nie jest uprawnione. Z jednej strony w sześciu województwach odnotowano ostatnio spadek liczby bezrobotnych, z drugiej - nadal przeszło milion z nas boryka się z brakiem ...
-
Zrównoważony rozwój w finansach. Od 10 marca nowe obowiązki
Od 10 marca 2021 roku obowiązywać będzie Rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji finansowych związanych ze zrównoważonym rozwojem (SFDR). I wprawdzie większość europejskich podmiotów finansowych ma tego świadomość, to jednocześnie okazuje się, że grupa tych, którzy są gotowi na nowe regulacje jest znacznie mniejsza. Tego przynajmniej ...
-
W Boże Narodzenie częściej myślimy o innych
Boże Narodzenie to czas szczególny. A tegoroczne święta z uwagi na pandemię będą jeszcze bardziej wyjątkowe. Ten trudny rok zmusił nas co prawda do oszczędności, ale uwrażliwił nas też na potrzeby innych i pokazał, co jest naprawdę ważne. Z badania Mastercard wynika, że 76% Polaków poświęci więcej uwagi bliskim, a 49% wesprze cele charytatywne. ...