-
Własny biznes po 50-tce: przedsiębiorczość w Polsce ma się lepiej niż w UE?
... średnia dla krajów UE to 18 proc. Jednocześnie przedsiębiorcy 50+ średnio w UE częściej niż w Polsce zatrudniają pracowników (32 proc. w UE, 21 proc. w Polsce). Według danych CEIDG osoby 50+ w Polsce założyły w 2022 r. ponad 35 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych (12 proc. wszystkich JDG ...
-
Cyberbezpieczeństwo: dlaczego polskie firmy boją się dyrektyw UE?
... opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 27 grudnia 2022 r. i wszedł w życie 20 dni później (16 stycznia 2023 r.). Państwa członkowskie mają 21 miesięcy na dostosowanie dyrektywy do prawa krajowego. Oznacza to, że zaostrzone przepisy dyrektywy UE wejdą w życie 17 października 2024 r. Firmy ...
-
Patriotyzm i Marsz Niepodległości. Polacy zabrali głos
... . Ponadto widać, że wzrosło wśród Polaków nasilenie tożsamości patriotycznej w ostatnich latach – liczba osób, które bardzo silnie utożsamiają się z patriotami wzrosła z 21% w 2015 roku do 29% w 2023. Jedną z przyczyn tej zmiany może być nasilenie sytuacji potencjalnie zagrażających tożsamości narodowej, jak na przykład ...
-
Liderzy polityczni w trakcie kampanii wyborczej 2023 - kto najcenniejszy medialnie?
... 57. W poprzednim rankingu byli odpowiednio na 37 i 16 miejscu. Zaskakujące są niskie miejsca w rankingu rzeczników PiS i PO. Rafał Bochenek zajął 21 miejsce, a Jan Grabiec 29. Liderzy Konfederacji w trakcie ostatniej kampanii wyborczej postanowili schować przed mediami bardziej kontrowersyjnych członków swoich ugrupowań. Zdali ...
-
Najlepsze sklepy internetowe 2023 wg Ceneo.pl
... AI w formie chatbota. Pokolenie silver kupuje online Udział pokolenia silver (osób 55+) w zakupach online wzrósł od 2019 roku o 8 p.p. i obecnie wynosi 21,3%. Od początku 2023 roku widać, że transakcje pokolenia silver wzrastają sukcesywnie z miesiąca na miesiąc, zaczynając od 18% w styczniu, a kończąc na ...
-
3 scenariusze dla miksu energetycznego Polski
... energii elektrycznej z energii słonecznej. Łącznie produkcja energii elektrycznej z OZE wzrosła w latach 2021-2022 o 23,5 proc. (z 30,6 TWh do 37,7 TWh), osiągając 21 proc. miksu. Koszty inwestycyjne i operacyjne realizacji scenariusza OZE są prawie dwukrotnie mniejsze od scenariusza węglowego, a cena energii elektrycznej – niemal trzykrotnie ...
-
Handel zagraniczny I-IX 2023. Eksport wzrósł o 1,7%, a import spadł o 7,5% r/r
... 2022 r. w eksporcie wzrosty odnotowano w 4 sekcjach towarowych, natomiast w imporcie w 3 sekcjach. W eksporcie największy wzrost dotyczył napojów i tytoniu (o 21,0%), maszyn i urządzeń transportowych (o 10,4%), żywności i zwierząt żywych (o 8,6%), oraz różnych wyrobów przemysłowych (o 1,4%). Spadek dotyczył towarów i transakcji niesklasyfikowanych ...
-
System ochrony zdrowia kuleje wszędzie?
... członków społeczności. Największe zaufanie wyrazili mieszkańcy Indii (63%), Korei Południowej (61%) oraz Meksyku (56%); najmniejsze – Bułgarii (14%), Panamy (18%), Grecji (21%) i Polski (24%). Średnio tylko 38% wszystkich uczestników badania ma pozytywne zdanie o polityce zdrowotnej prowadzonej przez krajowe rządy. Najwyższe wskazania odnotowano ...
-
GUS: Produkcja przemysłowa w X 2023 w górę o 1,6% r/r
... konsumpcyjnych trwałych – o 2,2%. Według wstępnych danych w październiku br., w stosunku do października ub. roku, wzrost produkcji sprzedanej (w cenach stałych) odnotowano w 21 (spośród 34) działach przemysłu, m.in. w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń – o 19,6%, w wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię elektryczną, gaz, parę ...
-
Praca dorywcza na święta: sezonowa oferta nie tylko dla Mikołaja
... przed rokiem o -7,3 proc. Poprawę ma odnotować np. sektor HoReCa – między 1 listopada a 24 grudnia tego roku, polscy konsumenci wydadzą w restauracjach o 21,6 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku. Bez względu na planowane wydatki klientów ożywienie widać w sektorach, które tradycyjnie w tym ...
-
Rynek reklamy większy o ponad 7 proc.
... . Podobnie jak w pierwszym półroczu zmalały nakłady na magazyny. Najszybciej rosną wciąż wydatki reklamowe w kinie – ponad 22,7% (wolumenowo było to więcej o 21,8 mln zł niż w roku ubiegłym). Drugą najszybszą dynamiką może pochwalić się outdoor, dzięki 25% wzrostowi w trzecim kwartale. Przyspiesza również radio ...
-
Transformacja energetyczna: rozwój OZE w Polsce oceniony na "dwóję"
... roku o 27% – to najwyższa stopa wzrostu w badanych krajach. Udział OZE w rocznym zużyciu energii elektrycznej w naszym kraju wyniósł jednak w 2022 r. zaledwie 21% (w 2021 r. było to o 4 pp. mniej). Wciąż jest to najniższy odsetek ze wszystkich badanych krajów. Dla porównania, w Norwegii, Szwecji i Danii z odnawialnych ...
-
Zakupy online: co sądzimy o metaverse, personalizacji i ekologii?
... do 5 – bardzo istotna, najczęściej wskazywali 3 (37 proc.). W następnej kolejności przyznawali tej kwestii 4 (23 proc.) i 5 (14 proc.). Ocenę 5 wybierali najczęściej 30-latkowie (21 proc.) i mężczyźni (16 proc. w porównaniu z 12 proc. w grupie kobiet). Dla 11 proc. z ogółu ankietowanych personalizacja okazała się nieistotna. W tej grupie ...
-
Sztuczna inteligencja nie dla polskich firm? Tylko 6% deklaruje gotowość na AI
... operacji z wykorzystaniem AI, jest to obszar, w którym gotowość jest najsłabsza, z największym odsetkiem firm, które sklasyfikowano w kategorii Laggards (17 proc. globalnie i 21 proc. w Polsce). 81 proc. wszystkich respondentów (92 proc. z Polski) twierdzi, że w ich organizacji występuje pewien stopień silosowości lub fragmentacji danych ...
-
Ultrapanoramiczne monitory AOC GAMING CU34G2XE/BK oraz AOC GAMING CU34G2XP/BK
AOC GAMING CU34G2XE/BK oraz AOC GAMING CU34G2XP/BK to nowe 34-calowe monitory dla graczy o proporcjach 21:9, z zakrzywionymi matrycami VA o rozdzielczości 3440 x 1440 px i wysokiej częstotliwości odświeżania obrazu. Monitory mają 34-calowe matryce o zakrzywieniu 1500 R. Są one typu ...
-
Jakie benefity na Boże Narodzenie 2023 szykują pracodawcy?
... roku powyżej 500 zł na osobę planuje przeznaczyć na ten cel 30 proc. firm, podczas gdy w ubiegłym roku było to 21 proc., a w 2018 – zaledwie 13 proc. Liczna (29 proc.) jest także grupa pracodawców, którzy chcą przeznaczyć na ten cel od 300 ...
-
Na prezenty świąteczne średnio wydamy niemal 750 zł
... (28,3 proc. vs 26,6 proc.). Panowie natomiast bardziej wyczuleni są m.in. na markę (10,8 proc. vs 5,9 proc.) czy własny gust (21,4 proc. vs 16,7 proc.) Ile to będzie kosztowało? Na prezenty średnio chcemy przeznaczyć 747 zł, a na pozostałe wydatki związane z celebracją ...
-
Boże Narodzenie 2023: kiedy, ile i na co wydajemy?
... wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32%). 21% zapłaciłoby kartą kredytową, a 18% skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later). O badaniu: Badanie CAWI Minds & Roses przeprowadzone w listopadzie ...
-
Obywatele doceniają Unię Europejską. Polacy sceptyczni?
... zbliżających się wyborów europejskich w 2024 r. większość Europejczyków (53%) chce, aby PE odgrywał ważniejszą rolę – pogląd ten podziela większość obywateli w w 21 państwach członkowskich. Większość Europejczyków (57%) jest zainteresowana nadchodzącymi wyborami do Parlamentu Europejskiego, co jest wynikiem stabilnym w porównaniu z wiosną 2023 ...
-
Wigilia firmowa: oczekiwania vs rzeczywistość
... benefitu. 33% sądzi, że ich firma zorganizuje w tym roku świąteczną wigilię (większość nastawia się na wigilię poza siedzibą firmy). 1 na 5 (21%) respondentów spodziewa się natomiast drobnego upominku. Tylko 7% uważa, że dostanie z okazji świąt dodatkowy urlop. Dla porównania, w ubiegłym roku 62% ankietowanych ...
-
Barszcz z uszkami, pierogi i karp. Tak smakuje polskie Boże Narodzenie
... 15 proc. mieszkańców województwa świętokrzyskiego. Świąt bez spróbowania makowca nie wyobraża sobie natomiast niemal co czwarty badany z zachodniopomorskiego (23,7 proc.), 21,4 proc. respondentów z województwa pomorskiego oraz jedynie 1,2 proc. z podlaskiego. O badaniu: Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze ...
Tematy: Boże Narodzenie, święta, Wigilia, potrawy wigilijne, karp, karp wigilijny, pierogi, barszcz z uszkami -
Rynek biurowy w stanie hibernacji
... , Senior Director, Investment w Avison Young. Bezkonkurencyjna Warszawa W 2022 roku w centrum zainteresowania inwestorów były głównie miasta regionalne, w których zawarto 15 z 21 transakcji biurowych. W tym roku inwestorzy zainteresowani aktywami biurowymi skoncentrowali swoją uwagę wyłącznie na rynku warszawskim. Od ostatniego roku zmianie uległ ...
-
Surowce krytyczne: Europa jest wciąż w tyle
... CRM stanowi, że co najmniej 40% rocznego zużycia w UE-27 musi pochodzić z rafinacji w UE. Okazuje się, że spośród 24 wymienionych materiałów, 21 nie spełnia jeszcze tego wymogu. Lista przykładów jest długa. Wszyscy zgadzamy się co do celów, ale zasoby wykorzystywane do ich ...
-
E-commerce zawiódł. Na czym branża TSL zarobi w tym roku najwięcej?
... modowej. Dynamika udziału miesiąc po miesiącu w ostatnim kwartale 2022 r. prezentowała się następująco: 22,7%, 27,2% i 19,7%. Produkty RTV/AGD to z kolei 16,6%, 21,1% i 18,9%. W tym roku udział wymienionych grup w porównaniu do września wyraźnie wrósł już w październiku. Moda w miesiąc zwiększyła swój udział z 17,8% do ...
-
5 globalnych makrotrendów dla biznesu i konsumentów
... działań biznesowych na nadchodzący rok. W sierpniu 2023 r. Accenture przeprowadziło ankietę weryfikującą trendy na rok 2024 wśród ponad 15 tys. respondentów z 21 krajów.
-
Czy i dlaczego decydujemy się na zwrot towaru?
... czwarty respondent z tej grupy wymieniał niezadowalającą jakość zamówionej rzeczy (28 proc.). Podobny odsetek wskazał uszkodzenie produktu (27 proc.). Natomiast kolejno 21 i 18 proc. ankietowanych z tej grupy zwróciło produkt zakupiony online, ponieważ jego wygląd odbiegał od tego, co można było zobaczyć na ...
-
Sztuczna inteligencja tajną bronią firm. Co o korzyściach z GenAI mówią CEO?
... 2023 r. przez FT Longitude, specjalistyczny dział badań i marketingu treści Financial Times Group. Wśród respondentów znalazło się 1200 prezesów dużych firm z 21 krajów, którzy wzięli udział w anonimowej ankiecie online. Reprezentowali następujące kraje: Brazylię, Meksyk, Kanadę, Stany Zjednoczone, Belgię, Luksemburg, Holandię, Francję, Niemcy ...
-
Zasoby ludzkie: pracownicy HR niechętni do zmiany pracy?
... od zasobów ludzkich nie planuje zmieniać́ obecnej pracy. To bardzo wysoki odsetek w porównaniu z pozostałymi obszarami badania. Dla przykładu – 27,5% logistyków i 21% pracowników IT szuka nowego zatrudnienia, podczas gdy w działach HR jest zaledwie 15% – to drugi najniższy wynik wśród analizowanych obszarów. Może ...
-
Nadchodzą rekrutacje pracowników w sektorze dóbr i usług konsumenckich
... w pierwszym kwartale 2024 roku pracodawcy sektora dóbr & usług konsumenckich planują niemałe wzmacnianie zespołów – prognoza netto zatrudnienia w tej branży wynosi bowiem +21%. Wskaźnik ten jest barometrem rynku pracy i pokazuje plany firm związane z rekrutacją pracowników. Obecny wynik to jeden z najwyższych wyników spośród 8 analizowanych ...
-
Postanowienia noworoczne robi 76% Polaków
... , a tylko 23% Polaków. Obszary, w których mężczyźni nieco częściej niż kobiety postanawiają wprowadzić zmiany w nadchodzącym roku to: więcej czasu na hobby (21% mężczyzn vs. 16% kobiet), zmiana pracy na fajniejszą (11% mężczyzn vs. 8% kobiet) oraz zmiana lub znalezienie partnera/partnerki (10% mężczyzn vs ...
-
Rekrutacja pracowników i trendy w wynagrodzeniach w 2024 r.
... . Wiele z nich doświadcza sprzecznych sygnałów płynących z rynku pracy. Z jednej strony deklarują, że o pracę ubiega się więcej kandydatek i kandydatów niż w przeszłości (21 proc.), co teoretycznie powinno ułatwić skuteczną rekrutację. Z drugiej natomiast uważają, że na rynku występuje niedobór specjalistów i menedżerów (47 proc.), a 32 ...
-
Wodór i strategie wodorowe: Polska na tle innych
Polski Instytut Ekonomiczny zaprezentował raport „Wyścig po wodór - Państwa i ich strategie wodorowe”. Opracowanie poddaje analizie bieżącą sytuację gospodarki wodorowej zarówno nad Wisłą, jak i w innych państwach na świecie. Oto, do jakich wniosków prowadzi. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakimi metodami pozyskiwany jest wodór? Jak wysokie jest ...
-
E-commerce: Polacy pokochali platformy marketplace
... wartość zamówienia w Polsce wyniosła około 18 dolarów (około 70 zł), co stanowi tylko nieznacznie niższą wartość niż średnia światowa wynosząca 21 dolarów. Dominacja mody jako najlepiej sprzedającej się kategorii zakupowej Moda pozostaje najpopularniejszą kategorią zakupów w Polsce, stanowiąc 36% wszystkich transakcji w marketplace ...
-
Budżet domowy 2024: prawie połowa Polaków chce ograniczyć wydatki
... wydatków – deklaruje tak aż 45,3 proc. badanych. Aż 27,3 proc. ankietowanych za cel stawia sobie utrzymanie swojej aktualnej sytuacji materialnej, a 21,4 proc. respondentów chce spłacić zadłużenie. Co piąty badany zamierza dokładnie planować swój budżet. Niewiele mniejszy odsetek optuje za dodatkowym źródłem ...
-
Polska droga do OZE: właściwy kierunek, brak regulacji
... przygotowania do transformacji energetycznej na tle krajów Europy Zachodniej i Północnej. Pomimo że rośnie udział OZE w naszym miksie energetycznym (z 17% do 21%) oraz społeczna i polityczna świadomość konieczności zmian, proces na poziomie centralnym wyhamował. Wpływ na to z pewnością miała sytuacja geopolityczna za naszą ...