-
Trzy czwarte Polaków pomaga uchodźcom z Ukrainy
Kiedy wybuchła wojna w Ukrainie, Polacy bardzo szybko zmobilizowali się do pomagania uchodźcom z tego kraju. Z badania agencji Inquiry wynika, że w różnego rodzaju formy pomocy zaangażowało się trzy czwarte Polaków. W jaki sposób pomagamy? Polacy pomagają na różne sposoby. 42 proc. rodaków finansowo wspiera różnego rodzaju działania na rzecz ...
-
Wojna i pandemia w biznesie, czyli jak polskie firmy reagują na kryzysy?
Prowadzenie biznesu w obecnych realiach nie jest najłatwiejsze. Sytuacja geopolityczna i epidemiczna to ostatnio dwa istotne czynniki, które w znacznym stopniu wpływają na nastroje i kondycję firm. Polski Instytut Ekonomiczny przyjrzał się, jak przedsiębiorcy zareagowali na 3 największe szoki ostatnich miesięcy - początek pandemii COVID-19, jej ...
-
Raty w górę, spłata kredytu pod znakiem zapytania?
Sytuacja gospodarstw domowych w Polsce robi się coraz trudniejsza - czytamy w komunikacie z opracowanego przez agencję Inquiry raportu „Polacy o cenach produktów i usług”. Rosnąca inflacja oraz stopy procentowe - jak można się domyślić - nie pozostają bez wpływu na budżet domowy statystycznego Kowalskiego. Co trzeci z nas odczuwa wzrost raty ...
-
Polacy wolą Disney+ od Netflixa
Polacy mogą już korzystać z platformy streamingowej Disney+. Z analizy polskiego SentiOne wynika, że odbiorcy chwalą tę platformę za cenę i dostępne seriale, a krytykują głównie za błędy w aplikacji i jakość obrazu. Część odbiorców zamierza nawet zrezygnować na rzecz Disney+ z dwukrotnie droższego Netflixa. Od 14 czerwca Polacy mogą oficjalnie ...
-
Dlaczego firmy produkcyjne inwestują w Polsce mimo wojny w Ukrainie?
Relatywnie duża dostępność wykwalifikowanych pracowników, bliskość rynków zachodnich czy stosunkowo szybki proces pozyskiwania różnego rodzaju pozwoleń to czynniki, które dziś decydują o napływie inwestycji bezpośrednich do Polski. Tylko w ostatnim miesiącu ogłoszono rozpoczęcie dwóch niezależnych projektów wycenianych na setki milionów euro: pod ...
-
Rośnie niewypłacalność firm. Czeka nas fala upadłości?
Bieżące realia makroekonomiczne i geopolityczne pozwalają spodziewać się, że zarówno w tym, jak i w nadchodzącym roku biznes mierzyć się będzie z rosnącą ilością niewypłacalności. W wielu krajach zdecydowano się przeciwdziałać temu problemowi poprzez politykę fiskalną. Na ile jest ono przydatne? Na to i inne pytania odpowiada opublikowany przez ...
-
Jak zredukować klimatyczne koszty wojny w Ukrainie?
Polski Instytut Ekonomiczny oszacował koszty klimatyczne rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jeśli przyjąć umiarkowany scenariusz, sięgną one 212,7 mln t ekwiwalentu CO2, co jest tożsame z 53 proc. bezpośredniej rocznej emisji CO2 Polski i kosztami na poziomie 16,6 mld EUR. Skuteczne ograniczenie kosztów klimatycznych w dużej mierze uwarunkowane jest ...
-
Kryptowaluty w sieci 2022: o czym mówią internauci?
SentiOne, polska firma trudniąca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, postanowiła sprawdzić, jakie emocje wzbudzał wśród polskich internautów temat kryptowalut. Oto kluczowe wnioski z tej analizy. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Ile wzmianek o kryptowalutach pojawiło się w polskim ...
Tematy: kryptowaluty, Bitcoin, inwestowanie w kryptowaluty, Ethereum, Twitter, Facebook, TikTok, social media -
BLIX AWARDS 2022: najbardziej prospołeczne sieci handlowe w Polsce
Lidl Polska, Dino, Kaufland, Żabka Polska, Rossmann oraz IKEA to najbardziej prospołeczne sieci handlowe. Tak zdecydowali konsumenci w trzeciej edycji programu branżowego "BLIX AWARDS - Wybór Konsumentów". Specjalne wyróżnienia w tej kategorii otrzymała sieć JYSK oraz cała Grupa Eurocash. W ostatniej edycji "BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów" wzięło ...
-
Rynek magazynowy w 2022 roku i prognozy na 2023 rok
Pomimo zmian, jakie zaszły w gospodarce światowej oraz geopolityce, rynek powierzchni przemysłowo-logistycznej w Polsce znajduje się w bardzo dobrej kondycji. Zarówno właściciele obiektów, jak i najemcy szybko dostosowali się do nowej sytuacji, co gwarantuje dalszy rozwój tego sektora. Eksperci firmy Colliers wybrali najważniejsze wydarzenia na ...
-
Sylwester 2022 w cieniu inflacji. Rezygnujemy z city break i nart?
Czy w czasach rosnących galopująco cen straciliśmy ochotę do zabawy? Z pewnością nie wszyscy, ale w zachowaniach polskich konsumentów widać wyraźnie zaznaczającą się wstrzemięźliwość. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby rezultaty analizy przeprowadzonej przez rankomat.pl, z której wynika, że zdecydowana większość Polaków w Sylwestra 2022 ...
-
Zachowania konsumentów: na celowniku marki własne
Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia przedstawia rezultaty badania „Private Brands Mini Report”, z którego wyraźnie wynika, że marki własne cieszą się coraz większą popularnością kupujących. Grono polskich gospodarstw domowych, które minimum raz w roku sięgają po tego rodzaju produkty, liczy sobie już 13,5 mln, a same marki własne odpowiadają ...
-
Inwestycje w nieruchomości komercyjne w Polsce 2022
Żegnając rok 2022, witamy jednocześnie czwarty rok z rzędu pod znakiem niepewności. Dwa lata pandemii, wojna w Ukrainie, historycznie wysoka inflacja i nadchodzące widmo recesji zmusiły polski rynek inwestycyjny nieruchomości komercyjnych do radzenia sobie w trudnych czasach. Mimo to, 2022 rok zamknął się wynikiem porównywalnym do wyniku z 2021 ...
-
Ferie zimowe za drogie dla Polaków? 6 na 10 nie planuje wyjazdu
Ruszyły ferie zimowe. To świetna okazja, aby przyjrzeć się, jak Polacy zaplanowali tegoroczny, zimowy wypoczynek. Skorzystała z niej porównywarka Rankomat.pl. Przeprowadzone przez nią badanie dowodzi, że w tym roku zimowy wyjazd może okazać się znacznie droższy niż rok temu. To w dużej mierze tłumaczy dlaczego tak spora rzesza Polaków zdecydowała ...
-
Sztuczna inteligencja w polskim internecie. Dyskusja trwa
Sztuczna inteligencja to jedna z tych technologii, która wzbudza ożywioną dyskusję w polskim internecie. Szeroko komentowana jest m.in. jej „walka” z ludzkim umysłem. Z analizy opracowanej przez SentiOne wynika, że w ostatnim czasie szczególne zasięgi zyskiwały takie frazy jak „AI poległa” lub „AI pokonała człowieka”. O sztucznej inteligencji mówi ...
Tematy: sztuczna inteligencja, AI, chatboty, voiceboty, boty, internauci, badania internautów, media -
Ponad 80 proc. Polaków odczuwa wzrost cen
Wzrost cen jest bardzo wyraźnie odczuwalny dla ponad 80 proc. Polaków - wynika z najnowszego badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH). W ramach badania respondenci co kwartał są pytani o zmianę kosztów życia w porównaniu do sytuacji sprzed 12 miesięcy i ocenę ...
Tematy: koszty życia, budżet domowy, wydatki Polaków, ceny, wzrost cen, inflacja, dezinflacja, finanse Polaków -
Atak na ePUAP po przedłużeniu stopni alarmowych BRAVO i CHARLIE-CRP
13 czerwca hakerzy zaatakowali platformę ePUAP. Stało się to niemal zaraz po tym, jak premier Mateusz Morawiecki przedłużył okres obowiązywania drugiego stopnia alarmowego (BRAVO) i trzeciego stopnia alarmowego CRP (CHARLIE–CRP) na terytorium Polski oraz drugiego stopnia alarmowego (BRAVO) wobec polskiej infrastruktury energetycznej, znajdującej ...
-
Euro w Polsce: czy chcemy wspólnej waluty?
W ostatnim czasie temat przyjęcia euro w Polsce nieco przycichł. Teraz pojawia się on nieco częściej, co ma związek ze zbliżającymi się wielkimi krokami wyborami parlamentarnymi. To, na kogo oddamy głos w październiku, może nas zarówno przybliżyć, jak i oddalić od Unii Europejskiej i momentu przyjęcia wspólnej waluty. Jakie zdanie o przystąpieniu ...
-
Polacy kochają marki własne
Popularność marek własnych stale rośnie. Z najnowszego raportu "CPS GfK. Private Brands 2023" wynika, że ich wartość w polskiej branży FMCG wynosi już 48 mld zł. Eksperci prognozują także, że na koniec 2025 roku udział wydatków na marki własne w Polsce będzie stanowił jedną czwartą wszystkich wydatków na produkty szybkozbywalne. Z tego tekstu ...
-
Rynek pracy w transporcie i logistyce 2023. Prognozy na I kw. 2024
W I kw. 2024 r. polski sektor TSL prognozuje niewielką redukcją etatów, choć nikt nie zamierza pozbywać się wykwalifikowanych kadr. Wręcz przeciwnie, zatrudnienie istotnych pracowników będzie wzrastać. W ciągu roku firmy będą szukać głównie magazynierów i kierowców, a niedobory tych ostatnich przysporzą prawdziwych koszmarów w polskim i ...
-
Work-life balance nie dla Polaka?
Work-life balance nie jest najmocniejszą stroną polskich pracowników - wynika z opublikowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny raportu "Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy". Opracowanie dowodzi m.in., że tygodniowy czas pracy statystycznego Kowalskiego przewyższa o 3 godziny średnią europejską, a liczba osób zatrudnionych na ...
-
Miliony danych polskich pacjentów na celowniku hakerów
Miliony danych polskich pacjentów mogły wyciec z aplikacji wspierającej polskich lekarzy podczas obsługi wizyt. Aplikacja pozwala na dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjentów i systemu eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców), który potwierdza prawo każdego pacjenta do publicznej opieki zdrowotnej. Według ...
-
Słoneczny wyż nad branżą turystyczną
Z analiz Allianz Trade - światowego lidera w ubezpieczaniu należności handlowych, wynika, że pomimo niepewności gospodarczej i narastających napięć geopolitycznych nad turystyką świeci słońce! Odbicie w branży turystycznej napędzają nie tylko tanie oferty: turyści coraz częściej pakują walizki na dalekie podróże, najwyższą stopę wzrostu wśród ...
-
Euro w Polsce: zapomniany temat?
Przyjęcie euro w Polsce to temat, który zawsze wzbudza ożywione dyskusje. Te ostatnie jednak nieco zamilkły. Ugrupowania proeuropejskie w Polsce nabrały wody w usta i najwyraźniej postanowiły nie poruszać na razie kwestii wspólnej waluty. To stanowi z kolei wodę na młyn dla eurosceptyków. Efektem tego są statystyki wskazujące na malejące poparcie ...
-
Kim są ofiary cyberprzestępców? To menedżerowie wysokiego szczebla
O tym, że środowisko biznesowego to pole walki firm z cyberprzestępczością, nie trzeba przekonywać już chyba nikogo. Kolejnym tego potwierdzeniem jest zrealizowany przez ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT raport „Cyberportret polskiego biznesu”. Opracowanie wskazuje m.in., że poziom zagrożenia pracowników w firmach jest wprost proporcjonalny do ...
-
Czy AI pomoże ograniczyć oszustwa finansowe?
Narodowy Bank Polski odnotował w 2023 roku ponad 326 tys. oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych oraz poleceń przelewu. Łączna wartość tych transakcji wyniosła 327 milionów złotych. Z roku na rok zwiększa się gama zagrożeń, na jakie narażone są banki i ich klienci, a ofiarami oszustów padają zarówno konsumenci, jak i firmy. W tym tunelu jest ...
-
Praca w Holandii raczej sezonowa niż na stałe
Jak wynika z danych, którymi dysponuje CBS, czyli Centralnego Biura Statystyk Królestwa Niderlandów, na początku minionego roku w Holandii zameldowanych było niemal ćwierć miliona osób polskiego pochodzenia. Okazuje się jednak, że na przestrzeni lat nasze podejście do pracy w Holandii wyraźnie ewoluowało. Kiedyś częściej decydowaliśmy się na ...
-
Uwaga na fałszywą aplikację PKO Bank Polski
Eksperci ESET ostrzegają przed oszustwem popularnym w ostatnich miesiącach w Czechach, które właśnie dotarło do Polski. Cyberprzestępcy zaatakowali klientów PKO Banku Polskiego, zachęcając ich do pobrania lub aktualizowania aplikacji bankowej, a następnie zweryfikowania tożsamości przez przyłożenie karty do telefonu. A to początek oszustwa. Metoda ...
-
Polska w TOP4 głównych rynków zbytu niemieckiego eksportu
"Polska wyprzedziła Chiny i jest już czwartym odbiorcą niemieckiego eksportu". Tytuł opublikowanego właśnie przez Polski Instytut Ekonomiczny komunikatu mówi właściwie wszystko. Warto podkreślić, że jeszcze w 2019 roku plasowaliśmy się na 7. pozycji, ustępując miejsca nie tylko Chinom, ale również Włochom oraz Wielkiej Brytanii. W kontekście ...
-
Inwestycje w nieruchomości komercyjne jak feniks z popiołów
Rynek inwestycyjny w Polsce wypracował w I kwartale 2025 r. bardzo zadowalające wyniki - w zlokalizowane nad Wisłą nieruchomości komercyjne zainwestowano przeszło 686 mln euro, co względem analogicznego okresu poprzedniego roku oznacza wzrost o 64%. Na tak dobry rezultat wpłynęły zarówno pozytywne wskaźniki makroekonomiczne, jak i stabilizacja na ...
-
Inwestycje w nieruchomości komercyjne odporne na ryzyko?
O silnej pozycji Polski wśród kluczowych rynków inwestycyjnych Europy Środkowo-Wschodniej mówi się nie od dziś. Z najnowszych danych Colliers wynika, że ten trend zdołał się utrzymać również na początku bieżącego roku. W Polsce odnotowaliśmy 50-procentowy wzrost wolumenu inwestycji w nieruchomości komercyjne. Poziom 0,6 mld euro nie dał nam jednak ...
-
Piątnica najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG
Tegoroczny ranking Brand Footprint, przygotowany przez firmę badawczą YouGov oraz redakcję magazynu Handel i portalu HandelExtra, zdominowali producenci nabiału. Najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG została Piątnica. Kolejne miejsca na podium zajęły Mlekovita oraz Mlekpol. Tytuł Najszybciej Rosnącej Marki przypadł Oshee, a Marki ...
-
Rynek reklamy wideo nic nie zwalnia. Total streaming na prowadzeniu
Reklama wideo w Polsce nie zwalnia tempa. Według najnowszej analizy Publicis Groupe Polska, inwestycje w ten rodzaj przekazu wzrosły o 6,7%, osiągając poziom blisko 3,5 mld zł. Zdecydowanie najwięcej zyskuje total streaming, a wszystko to przy stabilnej pozycji telewizji linearnej. Mamy wyraźny sygnał, że wideo dostosowuje się do nowych zwyczajów ...
-
Rynek reklamy w Polsce: 6,6 mld zł w I półroczu 2025, radio rośnie najszybciej
Polski rynek reklamy nie zwalnia tempa – w pierwszym półroczu 2025 r. urósł o 7,2%, osiągając wartość prawie 6,6 mld zł. Najwięcej zyskał handel, który zwiększył budżety o blisko 195 mln zł. Wśród mediów największym zwycięzcą zostało radio. Internet utrzymuje pozycję głównej siły napędowej, a wideo wciąż dominuje w mediamiksie. Publicis Groupe ...
-
Ryanair otwiera w Krakowie centrum treningowe warte 130 mln euro
W Krakowie rozpoczęło działalność innowacyjne centrum symulatorowo-treningowe Ryanair, które jest pierwszym ośrodkiem tego typu w Polsce. Inwestycja o wartości 130 mln euro ma na celu podnoszenie kwalifikacji załóg i personelu linii lotniczej, zapewniając jednolity poziom szkoleń w całej sieci Ryanaira. Centrum wyposażone jest w zaawansowane ...