-
GUS: PKB w IV kw. 2020 spadł o 2,8% r/r
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w IV kwartale 2020 roku, produkt krajowy brutto niewyrównany sezonowo zmniejszył się o 2,8% rok do roku. Przypomnijmy, że w IV kwartale 2019 roku PKB wzrósł o 3,6%, GUS poinformowała w sowim komunikacie, że w IV kwartale 2020 r. PKB wyrównany sezonowo (w cenach stałych przy roku odniesienia 2015) ...
-
7 trendów w rozwoju inteligentnych miast
Zainteresowanie rozwiązaniami typu smart city dynamicznie rośnie w związku z postępującą urbanizacją oraz cyfryzacją coraz liczniejszych aspektów życia mieszkańców. Rodzi to wiele nowych wyzwań, stąd zapotrzebowanie na inteligentne rozwiązania, m.in. w obszarach bezpieczeństwa publicznego, mobilności miejskiej, czy monitoringu środowiska. ...
-
Za jakimi trendami podążać będą startupy? Liczy się nie tylko technologia
Coraz większa świadomość konsumentów oraz odpowiedzialne kreowanie produktów to najczęściej wskazywane przez startupy bieżące trendy gospodarczo-ekonomiczne - wynika z opracowanego przez PARP oraz infuture.institute raportu "StartUp Impact". W zakresie technologii najpopularniejsza okazuje się implementacja rozwiązań sztucznej inteligencji. Młodym ...
-
Fuzje i przejęcia w Polsce w I kw. 2021 r.
Pandemia COVID-19 zwiększyła aktywność przedsiębiorstw na rynku M&A. W I kwartale 2021 roku w Polsce doszło do 76 transakcji fuzji i przejęć. To o 21 więcej niż w I kwartale 2020 roku - wynika z raportu M&A Index Poland przygotowanego przez FORDATA i Navigator Capital. Z raportu wynika, że na polskim rynku M&A dominowały branże takie jak: ...
-
Euler Hermes: 7 barier globalnego wzrostu gospodarczego
Globalny wzrost gospodarczy wszedł na właściwą ścieżkę. Z opublikowanych przez Euler Hermes i Allianz Research prognoz wynika, że w tym roku światowy PKB wrośnie o 5,1%, a w 2022 r. o 4%. Pierwszy impuls odbudowy jeszcze w 2020 r. dały Chiny, teraz pałeczkę przejąć mają Stany Zjednoczone, które odpowiadają za jedną czwartą wartości ożywienia. ...
-
IAB Polska: reklama w internecie wygrała z kryzysem?
Reklama w internecie nie oparła się wprawdzie negatywnym konsekwencjom pandemii, ale szybko okazało się, że problemy były tylko przejściowe. Wyraźnie potwierdzają to wyniki najnowszego badania IAB Polska/PwC AdEx. W czwartym kwartale minionego roku dynamika tego rynku osiągnęła pokaźne 17%, w efekcie czego cały rok udało się zakończyć na sporym ...
-
GUS: PKB w I kw. 2021 spadł o 0,9% r/r
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w I kwartale 2021 roku, produkt krajowy brutto niewyrównany sezonowo zmniejszył się o 0,9% rok do roku. Przypomnijmy, że w I kwartale 2020 roku PKB wzrósł o 2%. GUS poinformował, że w I kwartale 2021 r. PKB wyrównany sezonowo (w cenach stałych przy roku odniesienia 2015) wzrósł realnie o 1,1% w porównaniu ...
-
Rosną wydatki na reklamę. Rynek już wraca do formy?
Wartość rynku reklamowego w Polsce w I kw. 2021 r. wzrosła 2% - czytamy w najnowszym raporcie Publicis Groupe. Opracowanie dowodzi, że reklamodawcy nadal intensywnie przenoszą swoje budżety do internetu, w efekcie czego po raz kolejny zwiększył on swój udział w rynku (do 44,2%). Wartość wydatków na reklamę telewizyjną spadła o 1,3%, czyli o 11,7 ...
-
Amazon utrzymał pozycję najcenniejszej marki świata
Najcenniejszą marką świata pozostaje Amazon - wynika z najnowszego rankingu Kantar BrandZTM za rok 2021. Wartość tej marki sięga obecnie niemal 684 mld USD. Na podium znalazły się także Apple i Google. W tegorocznym rankingu uwagę zwraca rekordowy wzrost wartości marek - aż o 42%. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Które marki są najcenniejsze? ...
-
Marsh: ubezpieczenia znowu droższe
Przed nami najnowsza edycja raportu Marsh Global Insurance Market Index za II kwartał bieżącego roku. Opracowanie dowodzi, że w analizowanym okresie ceny ubezpieczeń wzrosły o 15%. Nie powinno być to jednak dużym zaskoczeniem, ponieważ wzrostowa tendencja widoczna była już wyraźnie w odczytach z poprzednich kwartałów. Z tego tekstu dowiesz się m. ...
-
Firmy w lepszej kondycji, choć opóźnione płatności bez zmian
Choć na opóźnione płatności w III kwartale 2021 roku skarży się 35 proc. MŚP, czyli tyle samo ile kwartał wcześniej, to kondycja firm poprawiła się i to znacząco - wynika z cyklicznego badania wśród MŚP realizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Co trzecia ankietowana firma przyznała, że borykała się w ciągu ostatnich 6 miesięcy z ...
-
Liczy się doświadczenie zawodowe nie studia? Młodzi o rynku pracy
Młodzi Polacy nie zwlekają z aktywnością zawodową do końca studiów - wynika z opracowanego przez Pracuj.pl badania „Doświadczenie ma znaczenie”. Aż 94% przebadanych studentów i absolwentów deklaruje, że na rynku pracy pojawia się jeszcze podczas pobierania edukacji. Zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych na jak najwcześniejszym etapie to o ...
-
I połowa 2021 roku rekordowa na rynku private equity
W I połowie 2021 roku wartość nowych transakcji na rynku private equity to ponad 589 mld USD. Z badania Global PE Pulse wynika, że bieżący rok może być pierwszy w historii, kiedy ta wartość przekroczy bilion dolarów. Półroczny wynik na poziomie ponad 589 mld USD jest najlepszym wynikiem, jaki kiedykolwiek zanotowano. W porównaniu z pierwszym ...
-
Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?
Smart shopping, czyi umiejętność sprytnego korzystania z okazji i kupowania dobrej jakości produktów w atrakcyjnych cenach, to idea, która zakiełkowała za oceanem, ale szybko została zaszczepiona również na europejskim gruncie. Czy Polakom również towarzyszy spryt zakupowy? Niektórym z pewnością tak, choć na stwierdzenie, że jesteśmy mistrzami ...
-
Fuzje i przejęcia w Polsce w III kw. 2021 r.
W III kwartale br. aktywność inwestorów na rynku M&A okazała się nieco niższa aniżeli w poprzednich trzech miesiącach. Od lipca do sierpnia doszło w Polsce do 68 transakcji fuzji i przejęć. To o 14 mniej niż w II kwartale roku. Największą transakcją badanego okresu było nabycie 100% udziałów UPC Polska przez Play Communications - wynika z ...
-
Polski PKB mocno w górę. Wychodzimy z koronakryzysu?
Ostatnio opublikowane wyniki polskiej gospodarki są imponujące - wzrost PKB przekroczył 11 proc. r/r w drugim kwartale 2021 r. Jednak pamiętajmy, że dane te stanowią porównanie do drugiego kwartału ubiegłego roku, kiedy to gospodarka boleśnie odczuła wpływ pandemii COVID-19 i pierwszego lockdownu. Kolejne miesiące, nawet przy ograniczonej ...
-
Reklama online prawie 30% w górę w II kw. 2021
Mocno wzrosły wydatki na reklamę cyfrową. Już w I kwartale 2021 roku wzrost sięgał 17%. II kwartał okazał się jeszcze lepszy. Z badania IAB AdEx wynika, że wydatki na reklamę online wzrosły w tym okresie o 28%. Reklamodawcy wydali w II kwartale na reklamę cyfrową kwotę o 340 mln zł większą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W całym I ...
-
EY: Polacy boją się o finanse, pracę i efektywność szczepień
Przed nami wyniki czwartej fali badania EY Future Consumer Index - opracowania, które po raz kolejny przygląda się nastrojom społecznym w Polsce i na świecie. Tym razem dowiadujemy się m.in., w jakim stopniu martwimy się o finanse, najbliższą przyszłość i efektywność szczepień przeciwko COVID-19. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: W jak dużym ...
-
Przemysł motoryzacyjny: nowy rekord i trudności w III kw. 2021 r.
... naszego zachodniego sąsiada wzrósł o 14,15 proc. (2,86 mld euro). Kolejnymi odbiorcami są: Czechy (9,25 proc. całości, +20,1 proc.), Słowacja (7,39 proc., +15,74 proc.) oraz Włochy 4,7 proc., +5,45 proc.). Dzięki podwojeniu rok do roku wartości eksportu (+105,7 proc.), na drugą ...
-
Nowoczesna Gospodarka: usługi mocno w dół
Firmy usługowe, które bardzo dobrze radziły sobie w III kwartale 2021 roku, w IV kwartale wyhamowały, zwiększając zatrudnienie tylko o 2,85 proc. r/r - wynika z raportu "Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q4 & FY 2021", przygotowanego przez ADP Polska. Firmy produkcyjne natomiast w końcówce roku złapały drugi oddech. Firmy Nowoczesnej ...
-
Zjemy dziś pączki o wartości 315 mieszkań
Inflacja nie omija w tym roku nawet tłustego czwartku. Ceny pączków są wyższe niż w 2021 roku i to nawet o 15%. Mimo tego większość z nas nie odmówi sobie dziś tego przysmaku. Naszym łupem padną miliony pączków warte tyle co 315 mieszkań. Ostatni czwartek karnawału ma swoje prawa. Podobno kto nie zje tego dnia pączka, temu szczęście nie będzie ...
-
GUS: PKB w IV kw. 2021 wzrósł o 7,3% r/r
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w IV kwartale 2021 roku, produkt krajowy brutto niewyrównany sezonowo wzrósł o 7,3% rok do roku. Przypomnijmy, że w IV kwartale 2020 roku PKB spadł o 2,5%. GUS poinformował, że w IV kwartale 2021 r. PKB wyrównany sezonowo (w cenach stałych przy roku odniesienia 2015) wzrósł realnie o 1,7% w porównaniu z ...
-
Wojna w Ukrainie mocno uderzy w polskich eksporterów i importerów
W ubiegłym roku polski eksport do Ukrainy wzrósł o prawie jedną czwartą. Z kolei wartość sprzedaży towarów z Polski do Rosji wróciła do poziomu sprzed aneksji Krymu osiem lat temu. Przewiduję, że tym razem załamanie eksportu w wyniku obecnej agresji Rosji na naszego sąsiada będzie nieporównywalnie głębsze. Skutki odczują nie tylko firmy ...
Tematy: wojna w Ukrainie, Ukraina, Białoruś, Rosja, eksport, import, polski eksport, polski import, eksporterzy, importerzy -
GfK: wybuch wojny w Ukrainie nie załamał nastrojów konsumenckich w Polsce w III 2022
W marcu 2022 r. firma GfK odnotowała w Polsce minimalny spadek wskaźnika nastrojów konsumenckich. Wybuch wojny w Ukrainie nie wpłynął jeszcze istotnie na bieżące odczucia finansowe i zakupowe Polaków, ale znalazł już odzwierciedlenie w obawach dotyczących przyszłości. Bardziej niż przed miesiącem martwi nas na przykład przyszła sytuacja ...
-
Wartość inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce wyższa w I kw. 2022 o 35 proc. r/r
... , w tym 3 portfelowe. W ujęciu sektorowym największy udział w rynku należał do segmentu handlowego (44 proc.). Na drugim miejscu uplasowały się biura (39 proc.), a za nimi sektor magazynowy (12 proc.). Nieruchomości przemysłowo-logistyczne pozostają silnymi aktywami. Specyficzna struktura rynku inwestycyjnego z dominującym udziałem handlu była ...
-
Inflacja w tornistrach. Czy wyprawka szkolna będzie skromniejsza?
Wprawdzie do pierwszego dzwonka pozostało jeszcze kilka tygodni, to jednak myśl o rychłym rozpoczęciu roku szkolnego jest coraz trudniej odsunąć. Oznacza to również, że już wkrótce rozpocznie się sezon intensywnych zakupów artykułów niezbędnych w szkolnych ławkach. Ile będzie kosztować tegoroczna wyprawka szkolna? Czy szalejąca inflacja będzie ...
-
Przybywa zatorów płatniczych, szczególnie w przemyśle i transporcie
Zatory płatnicze są problemem coraz większej liczby firm. W III kwartale 2022 aż 37 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy czekało na spływ płatności od kontrahentów ponad 60 dni po terminie - wynika z badania „Skaner MŚP” przeprowadzonego przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG ...
-
GUS: PKB w II kw. 2022 wzrósł o 5,5% r/r
Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w II kwartale 2022 roku, produkt krajowy brutto niewyrównany sezonowo wzrósł o 5,5% rok do roku. Przypomnijmy, że w II kwartale 2021 roku PKB wzrósł o 11,3%. W II kwartale 2022 r. PKB wyrównany sezonowo (w cenach stałych przy roku odniesienia 2015) zmniejszył się realnie o 2,1% w porównaniu z poprzednim ...
-
Rekrutacja pracowników w co czwartej firmie. Tyle samo planuje redukcję etatów
Plany rekrutacyjne na IV kwartał 2022 roku ma 24% polskich firm - wynika z najnowszego raportu "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia". Podobnie, co czwarta firma, planuje redukcję etatów. Najłatwiej o nową pracę będzie w bankowości i finansach oraz IT, technologii, telekomunikacji, komunikacji i mediach. Zwolnień można oczekiwać w ...
-
GfK: we wrześniu nastroje polskich konsumentów najgorsze w tym roku
We wrześniu 2022 roku Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK spadł o 1,1 p.p. w porównaniu do sierpnia i wyniósł -20,3. To najniższa wartość barometru w tym roku. Niższe wartości były tylko na początku pandemii, w marcu 2020 roku. Nastroje konsumenckie dalej spadają. Wpływ na to ma wysoka inflacja, widmo kryzysu energetycznego i wojna w Ukrainie. ...
-
Inflacja, błędy polityczne i niepewność. Dokąd zmierza gospodarka światowa?
W miarę jak wstrzymywane są dostawy rosyjskiego gazu, trwa walka z inflacją i narasta niepewność polityczna, poprzedni niekorzystny scenariusz Allianz Trade stał się rzeczywistością. Trójca: niższy wzrost, wyższa inflacja i wyższe stopy uderzy jeszcze mocniej. Allianz Trade przewiduje, że globalny wzrost gospodarczy znajdzie się w ujemnym ...
-
Wybory w USA, czyli powrót republikanów i impas fiskalny
W związku z tym, że Partia Republikańska kontroluje obecnie Izbę Reprezentantów (wyniki wyborów do Senatu zostaną wkrótce ogłoszone), w ciągu najbliższych dwóch lat nie zostaną przeforsowane żadne istotne ustawy gospodarcze i podatkowe. Ponieważ Partia Republikańska (GOP) prowadziła kampanię na rzecz ograniczenia wydatków socjalnych, co jest ...
-
W branży IT brakuje 150 tys. specjalistów
Jeżeli chcielibyśmy doprowadzić udział specjalistów IT wśród wszystkich pracowników do poziomów, którymi mogą pochwalić się inne kraje Unii Europejskiej, musielibyśmy zatrudnić blisko 150 tys. fachowców. Jeśli z kolei porównać faktyczną liczbą specjalistów IT z wartością wynikającą z potencjału gospodarki, to wówczas okazuje się, że niedobory ...
-
Jaka inflacja i stopy procentowe w 2023 roku?
Listopadowy spadek inflacji (CPI) do 17,4 proc. to jeszcze nie powód do optymizmu. Już w pierwszym kwartale 2023 r. powinna ona przekroczyć pułap 20 proc. - prognozuje Artur Trzebiński, doradca ds. ekonomicznych Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Podczas zakończonego 7 grudnia posiedzenia Rada Polityki Pieniężnej nie zdecydowała się na ...
-
Gry komputerowe: gdzie podąża rynek i co go napędza?
Jak wynika z danych S&P Global Market Intelligence oraz analiz EY zawartych w badaniu "What’s possible for the gaming industry in the next dimension?", w minionym roku globalne przychody sektora gier komputerowych przewyższyły 193 mld USD. I wprawdzie rozpędzony rynek ma nieco hamować, to i tak w 2025 r. powinno udać mu się osiągnąć prognozowaną ...