-
Pracownicy ze Wschodu, czyli Boże Narodzenie w Polsce
Zbliżające się Boże Narodzenie to dla wielu z nas czas refleksji, rodzinnych spotkań i gorączkowych zakupów. Sprawy mają się podobnie w przypadku pracujących w naszym kraju migrantów zarobkowych. Tegoroczne święta, zarówno dla Polaków, jak i cudzoziemców, będą jednak inne. Potwierdzeniem tego jest badanie zrealizowane przez EWL S.A. oraz Studium ...
-
Polscy konsumenci: przed świętami mniejsze obawy i pełne koszyki
Indeks niepokoju polskich konsumentów poszybował na najwyższy poziom, jaki odnotowano w całej historii prowadzonego przez Deloitte cyklicznego badania „Global State of the Consumer Tracker”. Okazuje się, że obecnie znajdujemy się na szczycie listy krajów, które charakteryzują się największymi obawami. Te ostatnie w widoczny sposób determinują ...
-
BIG InfoMonitor: Sylwester będzie tani i samotny
Tegoroczny Sylwester będzie inny niż dotychczasowe. Brak masowych imprez organizowanych przez największe miasta i ograniczenia w przemieszczaniu się sprawią, że zdecydowana większość Polaków powita Nowy Rok w zaciszu domowym. Imprezę u znajomych, organizację domówki czy wyjazd zaplanowany ma jedynie co 4. z nas. Efektem tego będą niższe niż w ...
-
PIE: pandemia zagraża rozwojowi małych miast?
3 na 4 spośród miast do 20 tys. mieszkańców odczuły w następstwie pandemii pogorszenie w swoich finansach, ponad połowa wspomina o gorszej sytuacji na lokalnym rynku pracy, a 44 proc. jest przekonanych o słabszej niż przed koronawirusem sytuacji bytowej swoich mieszkańców - wynika z raportu opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny. W świetle ...
-
Wynagrodzenia pracowników w 2021 roku nie wzrosną, ale rekrutacje w planach
40% pracodawców nie planuje w 2021 roku podwyżek wynagrodzeń, ale aż 84% ma w planach rekrutacje. Tak wynika z "Raportu płacowego 2021" opracowanego przez Hays Poland. Czego jeszcze dowiadujemy się z badania? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie trendy płacowe zaznaczą się w 2021 roku? Kogo będą rekrutować pracodawcy? Jakie wyzwania stoją przed ...
-
E-commerce przegania handel tradycyjny dzięki seniorom?
36 proc. Polaków przyznaje, że zakupy online wybiera częściej niż przed pandemią. Najczęściej taką deklarację składają osoby przed 30-tką, choć i wśród seniorów kupowanie przez internet cieszy się obecnie większą popularnością. Niezmienne zainteresowanie konsumentów wzbudzają wyprzedaże, które też w dużej mierze przeniosły się do sieci – co 5. z ...
-
Na szczepienia na COVID-19 coraz więcej chętnych
Do tej pory zaszczepiono w naszym kraju prawie 600 tys. osób z grupy O. Od 22.01.2021 na szczepienia przeciw COVID-19 mogą się rejestrować osoby w wieku 70+. I znów zainteresowanie przerosło wydolność specjalnej infolinii i przychodni. Czy świadczy to o tym, że Polacy chcą się szczepić? Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wynika, ...
-
Polacy martwią się o oszczędności bardziej niż o własne zdrowie
Poziom niepokoju wywołanego pandemią COVID-19 spadł kolejny miesiąc z rzędu, tym razem o 5 p.p. i wynosi obecnie 2 p.p. - wynika z najnowszej edycji badania firmy doradczej Deloitte "Global State of the Consumer Tracker". Polacy coraz mniej boją się o swoje zdrowie, ale coraz bardziej martwią się o swoje finanse. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: ...
-
Niewypłacalności firm: 2020 rok był rekordowy, 2021 będzie gorszy?
Rok 2020 był najgorszym w historii niewypłacalności polskich firm. Jak podaje Euler Hermes, Monitor Sądowy i Gospodarczy opublikował dane o 1293 niewypłacalnościach w ubiegłym roku. Było to 32% więcej niż rok wcześniej i najwięcej w obecnej dekadzie. A jaki będzie rok 2021? Rok 2020 był bardzo trudnym rokiem z uwagi na pandemię COVID-19. ...
-
Zatrudnienie mniej stabilne, pracownicy mniej ufni
Poznaliśmy wyniki drugiej już edycji „Barometru nastrojów pracowników”. Bieżące odpowiedzi zestawiono z tymi, których Polacy udzielili na potrzeby badania opublikowanego we wrześniu minionego roku. Tym sposobem uzyskano obraz aspektów, które uległy, bądź nie uległy zmianie na skutek pandemii. Pod lupę wzięto takie kwestie jak: wynagrodzenie, ...
-
Spadek PKB w 2020 roku niższy od prognoz
Opublikowane właśnie dane GUS pokazały, że Produkt Krajowy Brutto Polski w 2020 r. spadł o 2,8 proc. Przypomnijmy, że w 2019 roku PKB wzrósł o 4,5 proc. Na podstawie aktualnie dostępnych danych oszacowano następujące dynamiki wzrostu wartości dodanej brutto: wartość dodana brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. zmniejszyła się o 2,9% w porównaniu ...
-
Wzrost cen bardziej frustrujący niż Covid-19
Co najbardziej frustrowało Polaków w 2020 roku? Choć pandemia COVID-19 zdominowała wszystkie dziedziny życia i gospodarki, to nie koronawirus był najczęstszym powodem irytacji, ale podwyżki cen. Odpowiedziało tak 36% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Na podium najczęstszych powodów frustracji Polaków ...
-
PMI w styczniu na poziomie 51,9 pkt.
Luty rozpoczynamy dobrymi danymi z przemysłu. PMI polskiego sektora przetwórstwa w styczniu wyniósł 51,9 pkt (51,7 pkt w grudniu 2020 r.). Oznacza to siódmy z rzędu miesiąc, kiedy wśród menedżerów logistyki optymiści przeważają nad pesymistami - co więcej przyrasta tych pierwszych. Można odnieść wrażenie, że w dzisiejszych danych znalazły ujście: ...
-
Nadgodziny bez wynagrodzenia. Home office pogłębia problem
45 proc. polskich pracowników nie otrzymuje wynagrodzenia należnego za godziny nadliczbowe - wynika z badania "Workforce View 2020" firmy ADP. Problem może się jeszcze pogłębić z uwagi na upowszechnienie się modelu pracy zdalnej. Pracując w trybie home office bardzo trudno jest oddzielić życie zawodowe i prywatne. Jeszcze trudniejsze będzie zatem ...
-
Praca zdalna i zaufanie. Co mają wspólnego?
Wprawdzie praca zdalna cieszyła się popularnością już przed pandemią, to jednak właśnie pojawienie się koronawirusa upowszechniło ją na niespotykaną dotąd skalę. Co więcej, okazuje się, że wcale nie było to trudne. Jak wynika z opracowanego przez Deloitte raportu „Voice of the European workforce”, przeszło 80 proc. europejskich respondentów ...
-
Polacy wydadzą na prezenty na Walentynki 170 zł
Picodi.com sprawdziło wśród ankietowanych z 38 krajów, w tym z Polski, jakie prezenty na Walentynki kupują, ile wydają na nie pieniędzy i czy udaje im się trafić w gusta ukochanych osób. Oto wyniki badania. Na prezenty walentynkowe najwięcej wydają mieszkańcy Hongkongu - 102 €, Wielkiej Brytanii - 96 € i Irlandii - 92 €. Zaraz za podium znalazły ...
-
Jak Polacy spędzą Walentynki 2021? Oto Mastercard Love Index
Walentynki 2021 będziemy obchodzić w wyjątkowym czasie. Pandemia nie odbiera nam jednak chęci celebrowania tego święta, choć nieco inne mamy pomysły na spędzenie tego dnia. Zamiast najchętniej wybieranej w roku ubiegłym kolacji w restauracji, w tym roku Polacy planują zjeść wspólny posiłek w domu, czasem zamawiając jedzenie na wynos, albo ...
-
Jaki dress code obowiązuje w czasach pracy zdalnej?
W następstwie wybuchu pandemii pokaźna rzesza polskich pracowników przeniosła swoje obowiązki w zacisze domowe. Nie jest więc dużym zaskoczeniem, że maile służbowe czytamy nad krupnikiem, a rozmowy biznesowe prowadzimy wprawdzie elegancko ubrani, ale jedynie od pasa w górę. Jak praca z domu zmienia dress code? Czy jest to rzeczywiście "piżama ...
-
Protest "Media bez wyboru" popierany przez 2/3 Polaków
Protest "Media bez wyboru", przeprowadzony w minioną środę, nie pozostał niezauważony. 91% Polaków przebadanych na zlecenie Komitetu Badań Radiowych odnotowało tę akcję protestacyjną, a 68% wyraziło dla niej poparcie. Protest gazet, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych skierowany był przeciwko planom wprowadzenia nowego podatku ...
-
Producenci części samochodowych nie boją się kryzysu. 2/3 prognozuje wzrost
Wybuch pandemii wstrząsnął większością gospodarki, nie omijając przy tym sektora motoryzacyjnego. Wszystkie największe rynki motoryzacyjne (USA, Chiny, Europa) odczuły pokaźne spadki popytu. Dane LMC Automotive wskazują, że w minionym roku globalny popyt na nowe samochody spadł o 14%, a w przypadku Starego Kontynentu aż o 1/5. Czy i w jakim ...
-
Czy dyskryminacja ze względu na płeć przestaje być problemem?
Wprawdzie z równością płci na rynku pracy jest coraz lepiej, to jednak w tej materii ciągle jest bardzo wiele do zrobienia. To jeden z powodów, dla których przewodnim tematem tegorocznego Międzynarodowego Dnia Kobiet ma być #ChooseToChallenge. Hasło to ma stanowić zachętę do podejmowania proaktywnych inicjatyw zmierzających do niwelowania ...
-
Rynek reklamy z największym spadkiem od ponad 10 lat
Najnowsza odsłona badania Publicis Groupe wyraźnie potwierdza, że polski rynek reklamy nie uniknął negatywnych skutków pandemii. Miniony rok okazał się dla niego najgorszym od ponad dekady, a spadek jego wartości sięgnął blisko 9%. Po raz pierwszy w historii negatywną dynamikę odnotował internet. Budżety na reklamę cięły m.in. firmy pożyczkowe i ...
-
E-commerce: co zrobić, żeby boom na zakupy online nie był przejściowy?
Wybuch pandemii zaowocował wzmożonym zainteresowaniem zakupami online. Szacuje się, że w internecie kupuje już 70% Polaków, a w tym roku co 5. z nas ma zamiar wydać w e-commerce więcej niż w minionym roku. Branża ma zatem powody do zadowolenia, ale musi też zwrócić uwagę na rosnące wymagania i oczekiwania e-konsumentów – wynika z badania ...
-
Wideokonferencje. Czy pracownicy pogodzili się z nową codziennością?
Pandemia gwałtownie zmieniła życie zawodowe Polaków, sprawiając m.in., że ich chlebem powszednim stały się wideokonferencje ze współpracownikami i przełożonymi. I wprawdzie całkiem spora rzesza zatrudnionych miała z nimi styczność już przed laty, to jednak równie liczna jest grupa tych, dla których była to zupełnie nowa rzeczywistość. Jak się w ...
-
Uprawianie sportu w czasie pandemii straciło na popularności
Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na wiele dziedzin naszego życia, jak się okazuje także na naszą aktywność sportową. Z badania Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że o 12 p.p. spadł odsetek Polaków uprawiających sport. Nie zmieniły się za to ulubione dyscypliny sportowe - to wciąż jazda na rowerze oraz bieganie. W roku pandemicznym ...
-
Jaka będzie Wielkanoc 2021? Ile wydamy? Jak ją spędzimy?
Pandemia COVID-19 nie odpuszcza. Tegoroczna Wielkanoc prawdopodobnie będzie bardzo podobna do poprzedniej. Jak spędzimy te święta? Ile wydamy na wielkanocny stół? Na te i inne pytania odpowiada najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Gdzie zrobimy zakupy na wielkanocny stół? Ile planujemy wydać na organizację świąt ...
-
Podatki: zło konieczne czy uzasadniona danina?
Obciążenia podatkowe nie są czymś, za czym byśmy przepadali, ale ich płacenie doskwierałoby nam mniej, gdybyśmy tylko mieli przeświadczenie o sensownym wykorzystywaniu ich przez państwo. To jeden z wniosków, jaki nasuwa zrealizowane przez serwis Livecareer.pl badanie „Co Polacy sądzą o podatkach?” Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Czy zdaniem ...
-
Pandemia COVID-19 a rynek pracy w Polsce
Pandemia COVID-19, z którą zmagamy się od roku, wpłynęła na wiele dziedzin życia i gospodarki. Nie ominęła rynku pracy. Z "Barometru Rynku Pracy" przygotowanego na zlecenie Work Service wynika, że miała ona negatywny wpływ na sytuację zawodową 57% Polaków. Kryzys odczuło 40% firm. Jakie jeszcze wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez ARC ...
-
Sprzedaż alkoholu wzrosła, zaległości handlujących spadły
Pandemia dotknęła wiele sektorów gospodarki, spowodowała wzrost zadłużenia w wielu branżach. Nie dotyczy to rynku sprzedaży alkoholi. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że w ubiegłym roku Polacy wydali na alkohol o 7 proc. więcej niż rok wcześniej, a łączna kwota zaległości firm handlujących alkoholami zmniejszyła się do 123,2 mln ...
-
Jak praca zdalna zmienia życie zawodowe? Na gorsze czy na lepsze?
Niespodziewany wybuch pandemii wstrząsnął naszą rzeczywistością, nie omijając przy tym sfery zawodowej. Wszystko zaczęło się od masowego przejścia na home office, w którym to trybie nadal pracuje wielu z nas, godząc obowiązki pracownicze z domowymi. Na przestrzeni roku nawyki polskich pracowników uległy potężnej przemianie, ale nie jest to raczej ...
-
PMI w górę
PMI polskiego przemysłu wyniósł w marcu 54,3 pkt, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do danych z lutego (53,4 pkt) – podał IHS Markit. Chociaż wskaźnik jest wyraźnie powyżej neutralnego progu 50 pkt i rośnie, co jest powodem do zadowolenia, to warto nadać tym danym odpowiedni kontekst, który optymizm nieco studzi. Przede wszystkim, po flashu ...
-
PIU: w 2020 r. ubezpieczyciele wypłacili odszkodowania warte blisko 40 mld zł
Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) zaprezentowała najświeższe dane odnośnie ubiegłorocznych wyników ubezpieczycieli oraz wartości wypłaconych przez nich odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych, która osiągnęła poziom 39,7 mld zł. Mimo pandemii, klienci nie rezygnują z ochrony ubezpieczeniowej. Najważniejsze dane w 2020 r.: 39,7 mld zł dla ...
-
Praca zdalna? Polacy mówią "tak, ale..."
Znakomita większość pracowników wykonujących pracę zdalną nie chce od niej odchodzić również po pandemii, choć jednocześnie 100-procentowy home office to rozwiązanie, które podoba się znacznie mniejszej grupie osób. Modelem, na który Polacy przystaliby najchętniej jest praca hybrydowa, a więc dzielenie czasu pracy na zdalny i stacjonarny. To ...
-
Rynek pracy wciąż w cieniu pandemii
Pandemia nie odpuszcza i związane z nią obostrzenia wciąż rzutują na nasze życie, także to zawodowe. Wciąż boimy się zwolnienia z pracy, choć bardziej optymistycznie spoglądamy na możliwość znalezienia nowej posady. Ci, którzy pracują zdalnie, częściej wykonują swoje obowiązki poza standardowym czasem pracy. To niektóre wnioski z najnowszego 43. ...
-
Pandemia wzmaga nieuczciwość w biznesie, ale są wyjątki
Pandemia sprawiła, że wielu polskich przedsiębiorców znalazło się w poważnych tarapatach. Kryzysowe zawirowania z jednej strony nasiliły nieuczciwość w biznesie, ale z drugiej spowodowały również pojawienie się wyjątkowo etycznych i wykraczających poza zwykłą uczciwość zachowań kontrahentów - wynika z badania zrealizowanego przez Rzetelną Firmę i ...


Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei