-
Eksporterzy chcą więcej, lokalni wolą to, co jest
Polski eksport ma apetyt. Z ostatniego raportu Deutsche Bank "Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie" wynika, że już niemal połowa polskich firm, które wysyłają swoje towary do Europy, chciałaby powiększyć zasięg swojego działania. Sytuacja wygląda zgoła inaczej w przypadku rodzimych przedsiębiorstw, które - jak dotychczas - ...
-
Czy polska gospodarka wytrzyma kryzys finansowy?
Chociaż od czasów globalnego kryzysu finansowego upłynęła już niemal dekada, to ciągle jeszcze niektóre gospodarki odczuwają jego skutki. Co więcej, obecna sytuacja gospodarcza, społeczna i polityczna staje się coraz trudniejsza do przewidzenia, a trudności ekonomiczne, które dotykają zarówno kraje rozwijające się, jak i rozwinięte owocują coraz ...
-
Handel zagraniczny Polski: Niemcy
Jeżeli handel zagraniczny Polski, to przede wszystkim nasi zachodni sąsiedzi. Niemcy już od lat pozostają naszym najważniejszym partnerem handlowym i to zarówno w eksporcie, jak i w imporcie. Nie jest to nic zaskakującego. Mówimy przecież o sąsiednim kraju, dużej gospodarce, z którą łączy nas rozwinięta sieć kooperacji. Problemu nie stwarza ...
-
Na majonezy i ketchupy wydaliśmy 1,3 mld zł
Czy Polacy kupują sosy i dressingi? Które produkty z tej kategorii cieszą się największą popularnością? Czy na polskich stołach królują wyłącznie majonezy i ketchupy? Dlaczego triumfy święcić może hummus? Odpowiedzi na te i inne pytania niosą za sobą dane Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Autorzy badania przyjrzeli się rynkowi sosów i ...
-
E-handel w niedzielę: tak czy nie?
Polacy nie chcą, aby zakaz handlu w niedziele objął również e-commerce. Tego przynajmniej dowodzi opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej raport "Kochamy e-niedziele. Polacy o zakupach i pracy w niedziele", z którego wynika, że za wyłączeniem e-sklepów spod zakazu optuje 57 proc. Polaków. Wśród e-kupujących odsetek ten wzrasta do 70 proc., ...
-
Fuzje i przejęcia w Polsce w II kw. 2017 r.
W drugim kwartale bieżącego roku fuzje i przejęcia w Polsce nieco przyspieszyły. Przeprowadzone zostały o 4 transakcje więcej niż w poprzednich trzech miesiącach i w analogicznym okresie poprzedniego roku. Badany okres zamknął się 57 "dealami". Największym i zarazem najbardziej interesującym z nich było przejęcie przez PGE S.A. aktywów spółki EDF ...
-
Motywacja do pracy? Etat i stabilność zatrudnienia
Pewni siebie i z nadzieją patrzący w przyszłość. Tak w bardzo dużym uproszczeniu można byłoby scharakteryzować postawę, jaką reprezentują młodzi, polscy pracownicy. Badanie zrealizowane przez Adecco Poland i InfoPraca.pl dowodzi również dużej świadomości Polaków rozpoczynających karierę zawodową - przeszło 8 na 10 z nich zdaje sobie sprawę, że o ...
-
Ranking miast, w których zrobimy wygodne zakupy
Przed nami stworzony przez Otodom.pl ranking miast, których mieszkańcy mogą liczyć na wygodę codziennych zakupów. Podstawą zestawienia były opinie ponad 140 tys. Polaków z najróżniejszych zakątków Polski, którzy w siedmiostopniowej skali mieli ocenić słuszność stwierdzenia: „w pobliżu mojego domu mogę zrobić wszystkie podstawowe zakupy”. Które z ...
-
Polacy w UK poruszeni sytuacją w Polsce
Polacy w UK zdecydowanie zaktywizowali się na Facebooku w dniach 17-20 lipca – w dniach, kiedy w Polsce odbywały się liczne manifestacje społeczne i polityczne. Przyjrzeliśmy się temu, jakie tematy były dla naszych ekspatów najbardziej angażujące. W dniach 17-20 lipca zdecydowanie wzrosła liczba interakcji polskich expatów z UK na dedykowanych dla ...
-
Wakacje w Chorwacji. Jak nas widzą gospodarze?
Na wakacje w Chorwacji decyduje się coraz większa rzesza polskich turystów. Co o tłumnie odwiedzających ich kraj przybyszach z Polski sądzą sami gospodarze? Okazuje się, że Chorwaci o Polakach wypowiadają się z reguły pozytywnie. Wysoko oceniana jest w szczególności nasza postawa względem personelu. Nieco gorzej jest ze skłonnością do wydawania ...
-
Boże Narodzenie 2017: wydamy średnio 882 zł
Polacy postanowili zacisnąć pasa. Na organizację świąt Bożego Narodzenia 2017 polska rodzina planuje przeznaczyć średnio 882 zł, czyli tylko 2 proc. więcej niż wydała w roku 2016. Jednocześnie jest to mniej niż Polacy deklarowali wydać na Święta w ubiegłym roku (1 121 zł). Takie wnioski wypływają z dwudziestej edycji międzynarodowego badania " ...
-
Opóźnienia płatności są w Polsce normą. Gospodarka nie pomaga
Odroczony termin płatności jest w Polsce niemal standardem - wynika z badania płatności, które firma Coface przeprowadziła wśród polskich przedsiębiorstw. Okazuje się również, że wszyscy z ankietowanych zawierają pisemne umowy handlowe, w których określają termin dokonania płatności. Pomimo stosowania tego zabiegu terminowość spłaty wierzytelności ...
-
Emigracja zarobkowa. Częściej Holandia niż Wielka Brytania
Emigracja zarobkowa do Wielkiej Brytanii interesuje obecnie zaledwie 6% Polaków. To o 13 p.p. mniej niż jeszcze rok temu - wynika z najnowszej edycji badania Work Service „Migracje zarobkowe Polaków VIII”. Nie jest zaskoczeniem, że na pierwszym miejscu rankingu najpopularniejszych kierunków emigracyjnych uplasowały się Niemcy. Na tę destynację ...
-
Innowacyjność Polski - niezmiennie mamy czterech liderów
Innowacyjność Polski notuje powolny, ale systematyczny wzrost. Sukcesom na poziomie globalnym towarzyszą te mniejsze - lokalne. W tym roku liderami rankingu „Indeks Millennium 2018 – Potencjał Innowacyjności Regionów” - niezmiennie zresztą - okazują się mazowieckie, małopolskie, pomorskie oraz dolnośląskie. Na szczególną uwagę zasługuje jednak ...
-
Listki CSR Polityki: triumfowało 66 firm, zobacz które
7. edycja Listków CSR Polityki już za nami. Kapituła konkursu przyznała w tym roku 66 nagród. Kolejne zestawienie Listków udowodniło, że świadomość firm w zakresie zrównoważonego rozwoju jest coraz większa. Najlepszym przyznano Złoty Listek CSR Polityki. W tym roku to szczególne wyróżnienie odebrali: Bank Zachodni WBK, CEMEX Polska Sp.z.o.o., ...
-
Wakacje 2018: kto, gdzie i za ile?
Wakacje 2018 zbliżają się wielkimi krokami. To dobry moment, aby przyjrzeć się, co planują na to lato Polacy. Ze zrealizowanego na zlecenie Diners Club Polska badania wynika, że na letni urlop może pozwolić sobie coraz więcej osób. W tym roku koszt urlopu per capita to najczęściej od 1 tys. do 2 tys. zł. Taki wydatek ma w planach 40 proc. ...
-
Za co Polacy cenią własny biznes?
W dzisiejszych czasach własny biznes to swego rodzaju moda. Marzenia o byciu na swoim towarzyszą wielu Polaków, chociażby tym, którzy chcieliby wyrwać się z ram korporacyjnych. Ze zrealizowanego przez firmę inFakt „Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2018” wynika, że powodem, dla którego Polacy zakładają działalność jest przede wszystkim ...
-
Na wakacje w Polsce wyjeżdżamy coraz chętniej
Narodowe potrawy, niskie ceny, piękne krajobrazy i malownicze położenie między morzem a górami sprawiają, że wakacje w Polsce wybiera coraz większa rzesza turystów z zagranicy. Swojskie klimaty ceni sobie również statystyczny Kowalski. Gdzie udaje się najchętniej? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwał serwis Nocowanie.pl. Statystyki za pierwszą ...
-
Antidotum na problemy prawne Polaków? Internet
Wprawdzie problemy prawne nie są wprawdzie czymś, z czym przychodzi nam się zmagać każdego dnia, to jednak i tak dotykają całkiem pokaźna grupa Polaków. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat konsultacji lub rady prawnej potrzebowało aż 4 na 10 Polaków. Co więcej, 3 na 4 z nas przyznaje, że chętnie skorzystałoby z niej choć raz w roku. Czego jeszcze ...
-
Innowacyjność Polski - mniejsze regiony gonią liderów
Innowacyjność Polski notuje powolny, ale systematyczny wzrost. Sukcesom na poziomie globalnym towarzyszą te mniejsze - lokalne. Liderami wśród województw okazują się mazowieckie, małopolskie, pomorskie oraz dolnośląskie. W ostatniej edycji rankingu „Indeks Millennium 2018 – Potencjał Innowacyjności Regionów” na szczególne wyróżnienie zasłużyły ...
-
Jak się miewa polska poligrafia?
W minionym roku produkcja sprzedana rodzimej branży poligraficznej osiągnęła wartość 15,4 mld zł, a szacunki na ten rok wskazują na 4,4% wzrostu i wynik na poziomie 16,1 mld zł. Polska poligrafia rośnie głównie za sprawą eksportu - z rynkami zagranicznymi handluje już blisko 60% firm z tej branży. Jednak w tym roku optymizm przedsiębiorców nieco ...
-
Czym kuszą nas przewoźnicy?
Promocje i rabaty cieszą się wśród Polaków niesłabnącą popularnością. Nie inaczej jest w przypadku przewoźników, którzy starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Analiza przeprowadzona przez Busradar.pl dowodzi, że politykę rabatową prowadzą 2 na 3 firmy transportowe. I wprawdzie dominują wciąż zniżki ustawowe, to polskie firmy ...
-
Chcemy pozbyć się smogu ale bez odgórnych nakazów
Temat smogu, który spowija największe polskie metropolie, powraca wraz z każdym ochłodzeniem. O kłopotach Krakowa mówiło się od dawna, ale ostatnio coraz głośniej mówi się również o złej jakości powietrza w innych miastach. Ostatnio stężenia pyłów PM 2,5 przekroczyły w Rzeszowie 700%, a w Swarzędzu 500% normy. Wygląda na to, że w wojnie ze smogiem ...
-
Najlepsze Miejsca Pracy Polska 2019
Przed nami wyniki jedenastej już odsłony konkursu wyłaniającego najlepsze miejsca pracy w Polsce. Instytut Great Place to Work ogłosił właśnie 29 laureatów tegorocznej edycji. W kategorii firm zatrudniających powyżej 500 osób ponownie zwyciężyła firma Cisco Poland, w kategorii poniżej 500 pracowników - Prisjakt Poland. Liderem wśród najmniejszych ...
-
Co Polacy wiedzą o smogu?
Temat smogu, który spowija największe polskie metropolie, powraca wraz z każdym ochłodzeniem. I wprawdzie najtrudniejszy pod tym względem okres zimowy mamy już za sobą, to jednak i tak warto się zastanowić, co zrobić, aby móc w przyszłości zredukować zanieczyszczenie powietrza. Marka Vaillant sprawdziła, co o smogu myślą sami Polacy. Smog to nic ...
-
15 lat Polski w UE i 164 mld EUR wsparcia
81 proc. To wzrost, jaki w latach 2003 - 2017 odnotował polski PKB per capita. W tym sam czasie wartość eksportu zdołała przewyższyć 200 mld EUR rocznie. Jak dowodzi opracowany przez Polski Instytut Ekonomiczny raport „15 lat Polski w Unii Europejskiej”, za sprawą płynącego z UE wsparcia otrzymaliśmy środki stanowiące niemal równowartość ...
-
Polski rynek fuzji i przejęć z ponadprzeciętnymi możliwościami?
Polski rynek fuzji rozwija się w dość dynamicznym tempie. Jego wartość za ostatnie trzy lata osiągnęła poziom aż 22 mld euro i z dużą dozą prawdopodobieństwa można zakładać jej dalsze wzrosty. Kluczowym czynnikiem rozwoju M&A w Polsce ma być rosnąca aktywność funduszy Private Equity. Dla polskich firm nadchodzi czas integracji z innymi podmiotami ...
-
Jak rośnie polski sektor MŚP?
Liczba przedsiębiorstw w Polsce wzrasta, a wraz z nią przybywa nowych miejsc pracy. Jak wynika z najnowszej edycji opracowanego przez PARP „Raportu o stanie sektora MŚP w Polsce”, dziś w sektorze mamy już niemal 2,1 mln podmiotów, w których zatrudnienie znajduje prawie 10 mln osób. Ostatnie lata przyniosły małym i średnim przedsiębiorstwom wzrost ...
-
Nie pozbędziemy się smogu bez ocieplania budynków?
Temat spowijającego polskie miasta smogu powraca jak bumerang wraz z każdym ochłodzeniem. Działania służące poprawie jakości wdychanego przez nas powietrza zakrojone są na coraz szerszą skalę i to zarówno na szczeblu ogólnopolskim, jak i lokalnym. Czy dyskusja na ten temat wywiera wpływ na wiedzę Polaków? Czy wiemy skąd bierze się smog i jak z nim ...
-
Relacje międzyludzkie w pracy. Czy jest miejsce na przyjaźń i akceptację?
Relacje międzyludzkie w pracy bywają trudne, ale okazuje się, że w przypadku polskich pracowników ta kwestia nie prezentuje się najgorzej. 2/3 Polaków przyznaje, że lubi ludzi, z którymi pracuje. U kolegów doceniamy w szczególności poczucie humoru, wiedzę merytoryczną, zaangażowanie w pracę, chęć niesienia pomocy innym oraz komunikatywność. ...
-
W nieruchomości komercyjne w Polsce zainwestowano rekordowe 7,8 mld euro
Nieruchomości komercyjne w Polsce absolutnie nie mogą narzekać na brak zainteresowania ze strony inwestorów. Kolejnym tego potwierdzeniem może być opracowana przez EY Polska analiza „The Polish Real Estate Guide 2020. The real state of real estate", z której wynika, że wartość inwestycji zrealizowanych w minionych 12 miesiącach wyniosła 7,8 mld ...
-
Pandemia nie zwiększa popytu na ubezpieczenia online
Na kupno ubezpieczenia online decyduje się 39 proc. Polaków. Pozostali preferują bardziej tradycyjne formy zakupu - dowodzi badanie zlecone ARC Rynek i Opinia przez UNIQA Polska. Można byłoby się spodziewać, że w dobie zagrożenia koronawirusem internetowy kanał sprzedaży polis będzie mocno zyskiwać na znaczeniu. Tymczasem tak się nie dzieje - ...
-
Dobroczynność po polsku, czyli na co wpłacamy 1% podatku dochodowego?
Polacy lubią pomagać. To jeden z głównych wniosków, jaki płynie ze zrealizowanego przez Santander Consumer Bank Polska raportu "Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania". Okazuje się również, że okazją dla przekazania wsparcia potrzebującym jest przede wszystkim roczne rozliczenie podatkowe. 1% podatku dochodowego wspieramy przeważnie osoby ...
-
Handel międzynarodowy po pandemii. Chiny stracą na znaczeniu?
Zmniejszenie importu dóbr finalnych i usług z Chin oraz chińskich półproduktów i zastąpienie ich dostawami z innych krajów to jeden z możliwych, postpandemicznych scenariuszy. Polski Instytut Ekonomiczny szacuje, że wycofanie części produkcji z Chin mogłoby uszczuplić PKB Państwa Środka o 1,64 proc., zwiększając jednocześnie wartość dodaną ...
-
Kreatywność i kapitał intelektualny napędzają 1/6 polskiej gospodarki
Dane zaprezentowane w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego wyraźnie wskazują na rosnącą w naszym kraju rolę gospodarki kreatywnej. W 2018 roku odpowiadała ona za 6,3 proc. wartości dodanej w Polsce, a przeciętne zarobki jej pracowników były o 30 proc. wyższe aniżeli ówczesna średnia krajowa. Istotne dla polskiej gospodarki znaczenie ma ...


Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?