-
Finanse Polaków: bez oszczędności, wakacji, ale z wydatkami
Ponad połowa Polaków przyznaje, że wydaje więcej na codzienne potrzeby, w tym 44 proc. podkreśla zwłaszcza rosnące koszty utrzymania mieszkania - wynika z badania Polskiego Funduszu Rozwoju i Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W świetle tego nie dziwi deklarowany przez 58 proc. respondentów brak możliwości oszczędzania oraz planów wakacyjnych. ...
-
Gospodarstwa domowe w pandemii: nastroje niezłe, ale tniemy inwestycje
Z najnowszego badania zrealizowanego przez Polski Fundusz Rozwoju i Polski Instytut Ekonomiczny płyną słodko-gorzkie wieści. Z jednej strony 58 proc. Polaków nie dostrzega, aby wybuch pandemii cokolwiek zmienił w ich finansach, a 71 proc. dobrze ocenia swoją sytuację finansową. Z drugiej okazuje się, że już ponad połowa Polaków (51 proc.) sądzi, ...
-
Sektor MŚP bez inwestycji i podwyżek, ale w niezłych nastrojach
Wybuch pandemii odcisnął swoje piętno na polskim sektorze MŚP. Wiele firm musiało zmierzyć się z koniecznością redukcji wynagrodzeń lub etatów, inne stanęły oko w oko z bankructwem. Polska gospodarka, po raz pierwszy od wielu lat, zaczęła się kurczyć. Nie jest zatem zaskoczeniem, że nastroje panujące wśród przedsiębiorców są niewesołe. Najnowsze ...
-
Susza w Polsce. Problem czy nie?
Bezśnieżne zimy, deficyt wiosennych deszczy, gorące początki lata. To tylko niektóre z czynników powodujących, że susza przestaje być dla Polski tematem egzotycznym. Ten problem dostrzega już blisko połowa Polaków, choć nie brakuje i takich, którzy temu zaprzeczają. Jak jednak przekonuje BOŚ w raporcie „Barometr ekologiczny Polaków. Co robimy, aby ...
-
Ubezpieczenie na życie coraz bardziej popularne. Czego się boimy?
Ubezpieczenie na życie jeszcze do niedawna cieszyło się wśród Polaków dość umiarkowaną popularnością. Okazuje się jednak, że i to się zmieniło. Z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia dla ERGO Hestia wynika, że na przestrzeni ostatniego półrocza blisko połowa z nas rozważała lub zakupiła tego rodzaju polisę. To kolejny dowód na rosnącą ...
-
Amerykańskie inwestycje w Polsce: co zmieniła pandemia?
Stany Zjednoczone to jeden z najważniejszych dla Polski inwestorów. Generują one 11% wszystkich zagranicznych inwestycji bezpośrednich w naszym kraju, stanowiąc przy tym równowartość 4% rodzimego PKB. Co istotne, z opracowanego przez KPMG i Amerykańską Izbę Handlową w Polsce raportu pt. „Klimat inwestycyjny w Polsce w ocenie firm amerykańskich” ...
-
Polska gospodarka potrzebuje aktywizacji zawodowej seniorów. Co stoi na przeszkodzie?
O tym, ze aktywizacja zawodowa polskich seniorów jest potrzebna polskiej gospodarce mówi się nie od dziś. W praktyce jest jednak o nią niełatwo. Na przeszkodzie stają jej zarówno przyzwyczajenia osób 60+, jak i stereotypy na ich temat - uważają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Potencjał do zmian w tym zakresie jest duży - blisko 7 na ...
-
Praca w zagranicznej korporacji marzeniem Polaka
Gdzie chcą pracować polscy pracownicy? Niestety nie w polskiej firmie. Taka jest wyborem tylko 11% pracowników ankietowanych przez firmę Devire. Pierwszym wyborem Polaków jest zagraniczna korporacja. Z raportu firmy rekrutacyjnej i outsourcingowej Devire wynika, że okryta złą sławą praca w korporacji jest marzeniem polskich pracowników. Chciałoby ...
-
Co drugi Polak ma oszczędności, co trzeci boi się ubóstwa
Połowa Polaków ma oszczędności, ale aż 43 proc. nic nie odkłada na czarną godzinę - wynika z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej "Portfel statystycznego Polaka w pandemii". Nie napawa optymizmem fakt, że co trzeci Polak obawia się ubóstwa. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Ilu Polaków posiada oszczędności? ...
-
PARP: jest popyt na zatrudnianie cudzoziemców
Wprawdzie pandemia doprowadziła do dość niespodziewanych zmian na rynku pracy, ograniczając wyraźnie napływ pracowników z zagranicy, to jednak nie ulega wątpliwości, że polscy pracodawcy potrzebują wparcia ze strony obcokrajowców. Ci ostatni chętnie zresztą zatrudniają się w polskich firmach, choć z pewnością byliby jeszcze bardziej zadowoleni, ...
-
Wojna w Ukrainie: czy obawy nas zmieniają?
Wyniki najnowszego, ogólnopolskiego badania zrealizowanego przez SW Research na zlecenie Procontent Communication potwierdzają, że wojna w Ukrainie wzbudza wśród Polaków spore obawy. Największe z nich dotyczą podwyżek cen żywności, ale kwestii, na które wskazują badani jest znacznie więcej. Oto, do jakich wniosków prowadzi raport "Czego Polacy ...
-
Pracownicy z Ukrainy oczami polskich kolegów. Jak się układają relacje?
W swoim najnowszym badaniu serwis InterviewMe rzuca światło na relacje pomiędzy pracownikami z Ukrainy a ich polskimi kolegami z pracy. Okazuje się, że znakomita większość z nas z otwartością podchodzi do osób przybywających zza wschodniej granicy - aż 88% badanych deklaruje, że nie ma absolutnie nic przeciwko pracy z Ukraińcami. Jednocześnie ...
-
Susze uderzają w rolnictwo i podnoszą ceny żywności. Jak z nimi walczyć?
Globalne ocieplenie klimatu to problem, który w dużym stopniu dotyka polskie rolnictwo. Szacuje się, że wartość plonów traconych rocznie w następstwie suszy może sięgać nawet 6,5 mld zł. Zgubne są także wahania temperatur - już teraz tracimy przez nie średniorocznie 7 proc. plonów, a jeśli średnia temperatura wzrośnie o kolejne 2°C, to wówczas ...
-
Polska w Unii Europejskiej: jakie korzyści ekonomiczne?
Jednolity Rynek Europejski obchodził właśnie 30. rocznicę swojego powstania. Polska jest jego uczestnikiem od blisko 19 lat, osiągając z tej przynależności niewątpliwe korzyści ekonomiczne. Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Korzyści Polski z jednolitego rynku”, gdyby nie przynależność do UE polski PKB per capita byłby o blisko ...
-
Nie wypalenie zawodowe, ale quiet quitting - nowe zjawisko na rynku pracy
W kontekście sytuacji na rodzimym rynku pracy dużo mówi się o wypaleniu zawodowym. Jego pochodną jest quiet quitting - zjawisko, o którym coraz głośniej jest za oceanem, w dosłownym tłumaczeniu na język polski oznacza „ciche odchodzenie”. W Polsce mówi się o nim niewiele, jednak z badania zrealizowanego dla firmy Blue Colibri wynika, że jego ...
-
Polacy a udostępnianie danych. Czy chętnie dzielimy się prywatnymi informacjami?
O tym, że prywatne dane to dobro, które powinniśmy otaczać należytą ochroną, mówi się nie od dziś. Temat ten nabrał szczególne znaczenia w dobie powszechnego dostępu do internetu i cyfryzacji wielu sfer życia i gospodarki. Zagadnieniu przygląda się Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Czy Polacy chętnie dzielą się prywatnymi danymi?”, w którym ...
-
Nastolatkowie i cyberbezpieczeństwo: zagrożenia i obawy a wiedza
Korytarze polskich szkół wypełniły się już uczniami, którzy przez kolejne miesiące będą zmagać się z trudami nauki, w czym niejednokrotnie pomagać im będzie internet. To sprzyjająca okazja, aby przypomnieć o zagrożeniach czyhających na najmłodszych w sieci. Na naukę o cyberbezpieczeństwie nigdy nie jest za późno tym bardziej, że na tym polu - jak ...
-
Polacy o inwestycjach w kryptowaluty
Polski Instytut Ekonomiczny opublikował raport pt. „Popularność kryptowalut w Polsce”. Opracowanie to stanowi próbę poznania poziomu wiedzy, sposobu korzystania i nastawienia Polaków do kryptowalut. Autorzy badania przyglądali się zarówno profilowi ideologicznemu osób posiadających kryptowaluty, jak i doświadczeniom, jakie towarzyszą inwestowaniu ...
-
Najczęściej cytowane media IX 2023. Gazeta Wyborcza, Onet i Rzeczpospolita na podium
Gazeta Wyborcza, Onet i Rzeczpospolita to podium wrześniowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce, autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów (IMM). Gazeta Wyborcza cytowana była we wrześniu 4,2 tys. razy, Onet - 4 tys. razy i Rzeczpospolita - 3,9 tys. Gazeta Wyborcza swoje zwycięstwo zawdzięcza publikacji serii artykułów autorstw ...
-
Patriotyzm i Marsz Niepodległości. Polacy zabrali głos
Patriotyzm to postawa dość mocno zakorzeniona w polskim społeczeństwie. Tego przynajmniej dowodzą deklaracje samych Polaków. 11 listopada to dobra okazja, aby przyjrzeć się postawom patriotycznym rodaków i ich stosunkowi do Marszu Niepodległości. Światło na te kwestie rzuca badanie zrealizowane na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Z tego ...
-
Najczęściej cytowane media X 2023. TVN24 na czele
TVN24, RMF FM oraz Rzeczpospolita znalazły się na podium październikowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce, autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów (IMM). Jak wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów, w październiku 2023 roku stacja TVN24 była cytowana ponad 4,9 tys. razy, RMF FM - ponad 4,4 tys. razy, a Rzeczpospolita ...
-
Czy polskie miasta akademickie rozwijają się szybciej niż inne?
Pojawił się najnowszy raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego "Akademickość polskich miast (II)". Druga odsłona tego opracowania dokonuje porównania polskich miast akademickich, przyglądając się przy okazji czy rozwój akademickości przekłada się na rozwój społeczno-gospodarczy miast, w tym na kształtowanie się kapitału ludzkiego oraz rynku pracy. ...
-
31% firm planuje rekrutacje pracowników, a 21% zwolnienia
31% polskich firm planuje rekrutacje pracowników, a 21% mówi o zwolnieniach w II kwartale 2024 roku - wynika z najnowszego raportu "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia". Prognoza netto zatrudnienia dla Polski to +11%. Które sektory będą zatrudniać nowych pracowników i w jakich regionach Polski ofert pracy będzie najwięcej? Z tego tekstu ...
-
Cyfryzacja Polski: w obecnym tempie bez szans na sukces
Polski Instytut Ekonomiczny w policy paper „Jak osiągnąć cele cyfrowej dekady w Polsce?” zaprezentował rekomendacje w zakresie strategii realizacji unijnych celów w polityce cyfryzacji. Opracowanie potwierdza, że nasz kraj poczynił w ostatnim czasie spore postępy w zakresie cyfryzacji, ale jednocześnie podkreśla, że do zrobienia pozostało jeszcze ...
-
Najczęściej cytowane media II 2024. TVN24, Wirtualna Polska i Gazeta Wyborcza na podium
TVN24, Wirtualna Polska i Gazeta Wyborcza - tak wygląda podium rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w lutym 2024 roku, autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów (IMM). Stację TVN24 cytowano w lutym 2024 roku blisko 3,8 tys. razy. Pozycje lidera telewizja ta zawdzięcza m.in. rozmowie Moniki Olejnik z Borysem Budką, ministrem aktywów ...
-
Najczęściej cytowane media III 2024. TVN24 wciąż liderem
TVN24 wciąż jest liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów (IMM). W marcu 2024 na kolejnych miejscach podium Gazeta Wyborcza i Wirtualna Polska. Stację TVN24 cytowano w marcu 2024 roku 4,2 tys. razy. Redakcja swoją pozycję zawdzięcza m.in. rozmowie z Izabelą Leszczyną, ministrą zdrowia, ...
-
Polacy a zatrudnianie cudzoziemców: fakty, mity i opinie
Polski Instytut Ekonomiczny opublikował raport pod tytułem "Polacy o cudzoziemcach na rynku pracy - fakty, mity, opinie". Opracowanie wskazuje, że zarówno skala migracji, jak i wpływ na rodzimą gospodarkę mogą znacznie rozmijać się z tym, jak obywatele postrzegają te zjawiska. Przykładem może być chociażby przekonanie Polaków o tym, że ...
-
Najczęściej cytowane media V 2024. Onet liderem
W maju 2024 zmiana lidera wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów. Zwyciężył Onet, wyprzedzając dotychczasowego lidera - TVN24 oraz Rzeczpospolitą. W maju portal Onet cytowany był ponad 4 tys. razy. Pierwsze miejsce zawdzięcza m.in. artykułowi Kamila Dziubki, w którym ujawnił on nagrania głównego ...
-
CCS w Polsce. Jaki mamy potencjał do składowania CO2?
Polski Instytut Ekonomiczny zaprezentował wybrane wyniki raportu "Czas na polski CCS? Szanse i wyzwania wychwytu i składowania CO2 w polskim przemyśle". Opracowanie rzuca światło na korzyści wynikające z potencjalnej redukcji CO2 na skutek zastosowania CCS w przemyśle. Jego autorzy poddali analizie zarówno obowiązującą legislację, jak obecne ...
-
Najczęściej cytowane media VII 2024. Gazeta Wyborcza liderem
W lipcu 2024 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów została Gazeta Wyborcza. Na kolejnych miejscach podium znalazły się TVN24 oraz Rzeczpospolita. Gazeta Wyborcza cytowana była ponad 4,2 tys. razy. Materiałem, który wzbudził największe zainteresowanie, był tekst Wojciecha Czuchnowskiego, ...
-
Budżet państwa niesie inflację i opóźnia obniżki stóp procentowych?
Allianz Trade przedstawia najnowszą analizę omawiającą sytuację w polskiej gospodarce. Opracowanie prognozuje m.in., że wzrost gospodarczy w tym roku wyniesie +3%, aby w kolejnym wzrosnąć o 0,8 p. proc. Napędzać go będzie przede wszystkim popyt krajowy, stymulowany ekspansywną polityką fiskalną. Wyższy niż pierwotnie zakładano deficyt polskiego ...
-
Z komunikacji zbiorowej korzysta coraz więcej Polaków
Podstawowym środkiem komunikacji Polaków jest samochód. Na autobus czy tramwaj decydują się gównie osoby starsze lub bardzo młode. Na szczęście, jak wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, co czwarty Polak zaobserwował u siebie wzrost częstotliwości korzystania z komunikacji zbiorowej. Niepokojące jest natomiast, ...
-
Są najnowsze dane o e-commerce w Polsce
Już jest - najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2024” właśnie ujrzał światło dzienne. Opracowanie przygotowane przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska rzuca światło na rynek handlu internetowego, panujące na nim zwyczaje oraz najbardziej typowe zachowania konsumentów. Oto główne wnioski, do których prowadzi ...
-
Najczęściej cytowane media IX 2024. Gazeta Wyborcza liderem
We wrześniu liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce autorstwa Instytutu Monitorowania Mediów została Gazeta Wyborcza. Na kolejnych miejscach podium znalazły się Rzeczpospolita i Onet. Gazeta Wyborcza cytowana była ponad 3,9 tys. razy. Jednym z materiałów, który zwrócił uwagę dziennikarzy innych redakcji, był wywiad Agnieszki ...
-
Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia: jakie role przybieramy?
W większości polskich domów trwają już zakrojone na mniejszą lub większą skalę przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Serwis Prezentmarzeń postanowił przyjrzeć się, kto w tym przedświątecznym okresie odgrywa w polskich domach pierwsze skrzypce. I choć blisko 8 na 10 Polaków wskazuje, że dzieli się obowiązkami, to jednak w przeszło połowie ...


Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?